بلاتکلیف گذاشته شدن لوایح مرتبط با FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با گلایه و نقد سیاسیون روبروست. مخالفان این لوایح با یادآوری بدعهدی غربی ها در عمل به تعهدات برجام، حرف از بی اعتمادی به جامعه جهانی می زنند و موافقان این لوایح تاکید دارند اگر FATF به تصویب نرسد به لیست سیاه خواهیم رفت و مبادلات بانکی و اقتصادی ایران در عرصه بین المللی با موانعی سخت روبرو خواهد شد.

در همین راستا، علی بختتار در توضیح تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی به دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ به ایسنا گفت: امروز بحث FATF جهان شمول شده است و تقریبا تمام کشورهای جهان به آن پیوسته اند. برخی از مخالفان پیوستن به FATF در ایران بر این باورند که در دوران تحریم پیوستن به آن باعث می شود ما با دستان خودمان بر دست و پای کشور قفل ببندیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه «متاسفانه نظام سیاسی کشور بعد از برجام نسبت به جامعه جهانی دچار بی اعتمادی شده است» اظهار کرد: خیلی از مخالفان برجام امروز بر این باورند که دیگر نمی شود به هیچ عنوان به جامعه جهانی اعتماد کرد. برخی از مخالفان FATF بر این باورند که اگر ما به آن بپیوندیم ممکن است آمریکا این نهاد مالی را تحت فشار قرار دهد تا علیه جمهوری اسلامی دست به اقداماتی بزند. این مخاطرات ناشی از آن است که امروز همچنان نظام زورگویی از سوی آمریکایی ها در جهان حاکم است و با قلدری دست به هر کاری می زنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: فرصت قانونی که FATF به ایران داده است محدود است و نپذیرفتن شرایط FATF باعث می شود تا ما در لیست سیاه قرار بگیریم. مجلس پالرمو و CFT را تصویب کرده است و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید تصمیم عاقلانه ای در این زمینه گرفته شود.

شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF ظرف ۴ ساعت شاخص‌های ارزی را تحت تاثیر قرار داد

قاسم میرزایی‌نیکو نیز، در پاسخ به این سوال که چرا FATF و لوایح زیرمجموعه آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نمی‌رسد؟ به ایلنا گفت: بحث FATF از ژانویه ۲۰۱۶ شروع شده و ژانویه ۲۰۱۹ آخرین مهلت ماست. تقریبا چند  بار و هر دفعه به مدت چند ماه مهلت گرفتیم، به عبارتی نزدیک به دو سال فرصت گرفتیم و مرتبا پیوستن به پالرمو و CFT را به تأخیر  انداخته‌ایم تا مجمع تشخیص بتواند به جمع‌بندی برسد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در رابطه با FATF دو قانون تصویب کردیم و شورای عالی مبارزه با پولشویی آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و قوه قضائیه نیز آن را تایید و دولت هم تصویب کرده است و الان به عنوان یک قانون در قالب آیین‌نامه اجرایی در قانون پولشویی‌مان وجود دارد و سازمان FATF نیز به جز در دو-سه مورد آن را قبول کرده است. ما با این که عضو FATF نیستیم اما با مجموعه برخوردها و ارتباطات خوبی که دبیرخانه وزارت اقتصاد ایجاد کرده این مسائل را خوب تبیین کرده‌ایم و تا الان نیز توانسته‌ایم وعده دهیم که فرصت می‌خواهیم اما بهمن‌ماه امسال آخرین مهلت ماست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در تشریح عواقب و پیامدهای نپیوستن ایران به CFT و پالرمو اظهار داشت: چند روز پیش شایعه‌ای شد که ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم، همان روز باید قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس را بررسی می‌کردید تا ببینید چه تنشی در قیمت آن‌ها ایجاد شد. ظرف مدت چهار ساعت همه این شاخص‌ها تحت تاثیر قرار گرفت تا اینکه چند ساعت بعد از سوی دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی تکذیب شد که چنین خبری صحت ندارد و وضعیت این شاخص‌ها به حالت عادی بازگشت.

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند و فیروزکوه در ادامه گفت: می‌خواهم بگویم اگر ما نتوانیم این مصوبات را داشته باشیم به لیست سیاه می‌رویم و این یعنی از کل کشورهای جهان تنها ما و کره شمالی در لیست سیاه خواهیم بود. در این صورت بعدا آیندگان بی‌گناه باید همه همّ‌وغم خود را بگذارند تا از لیست سیاه بیرون بیاییم و تازه به وضعیت امروز برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران قبل افرادی همچون جلیلی و احمدی‌نژاد و دیگران در حوزه FATF کار می‌کردند و آن را در مصوبات خود داشتند و تلاش می‌کردند مصوب شود، حالا برای چه دارند مخالف می‌کنند؟ قابل فهم نیست و باید رسما پاسخ دهند.

میرزایی‌نیکو تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند در صورت نپیوستن به این لوایح، همین میزان نفتی را هم که به شکل غیررسمی می‌فروشیم باز می‌توانیم به فروش برسانیم و پولش را برگردانیم در حالی که چنین نخواهد بود. در کنار این، سایر مجامع پولی مثل بیمه، پست و... نیز تحت‌ الشعاع قرار می‌گیرد. الان بعضی از کشورها در همین موارد هم با ما تحفظ دارند. کشورها می‌گویند تکلیف خود را روشن کنید که در این زمینه‌های مالی می‌خواهید چه‌کاره باشید؟

عضو فراکسیون امید مجلس درباره تلاش برخی در جهت به نتیجه نرسیدن این لوایح به هدف اعمال فشار و در تنگنا قرار دادن دولت نیز گفت: در سیاست برخورد ما با مسائل مختلف از جمله FATF، تحریم، مذاکره با ۱+۵، برجام و... نظر دیگری نیز وجود دارد و آن این است که می‌گویند یک دولت پنهان وجود دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پنهان چیز دیگری می‌خواهد، دولت پنهان دلش می‌خواهد عواید ناشی از حل این مسائل به جیب خودش برود، دولت پنهان یا دولت در سایه نیز دولتی است که خودش می‌خواهد بعدا دولت شود، در نتیجه دولت در سایه می‌گوید بگذارید الان حل نشود اما خواب خوش است چرا که اگر این مسائل در زمان باقی مانده حل نشود عواقب آن اینگونه نیست که جبران‌پذیر باشد.

با نپیوستن به FATF انجام معاملات عادی هم ممکن نیست

نعمت احمدی  وکیل دادگستری، درباره مضرات نپیوستن کشور به FATF گفت: نپیوستن به FATF باعث می شود تمامی ارتباط مالی ما با خارج از کشور قطع شود،  بدون اینکه جرمی انجام داده باشیم و گناهی مرتکب شده باشیم، ناخودآگاه در مظان اتهام خود را مینشانیم. مثلا در بخش پالرمو می‌گویند به تروریست‌ها کمک می کنیم و در بخش پولشویی و... ناخودآگاه در مظان اتهام می نشینیم، بدون اینکه گناهی انجام داده باشیم. پیوستن به FATF  در بعد داخلی هم خیلی مهم است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می توانیم به بانک برویم و هر مبلغی را که خواستیم جابجا کنیم و با پیوستن به  FATF مبدا و مقصد پول‌ها روشن می شود.

بنا به گزارش ایسنا این وکیل دادگستری تصریح کرد:‌ همه فکر می کنند که FATF  مربوط به غرب و آمریکا و انگلیس است؛ در صورتی که این طور نیست. FATF  یک  نهاد و NGO اقتصادی است و ارتباطی به دولت‌ها ندارد؛ زیرا تراکنش‌های بین المللی و داخلی و مشخصا پولی که فرستاده می شود را بررسی و مشخص می کند که از راه معاملات درست و مال حلال و مشروع به دست آمده است یا خیر. با نپیوستن به FATF  نمی توانیم حتی معاملات عادی را انجام دهیم.

وی درباره اینکه دیدگاه موافقان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ گفت: موافقان بر این نظرند که چرا باید به   FATF نپیوندیم و کار عملی درستی انجام می‌دهند که پشت به معاملات ناصحیح و پول های مساله دار می کنند.

احمدی درباره اینکه دیدگاه مخالفان پیوستن به FATF  به چه میزان منطقی است؟ خاطرنشان کرد: مخالفان این امر دو دسته اند. یک دسته از مخالفان نادانسته و بدون اینکه دلیل مخالفت خود را بدانند با پیوستن به FATF  مخالفت می کنند. گروه دیگر مخالفان، گروهی هستند که منافعی دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.