ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم با اشاره به بحران شکل گرفته میان قطر و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته تلاش‌هایی برای منصرف کردن قطر از انجام فعالیت‌هایش صورت گرفت و در همین راستا، در سال ۲۰۱۴ و با حضور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر پس از میانجیگری امیر کویت به توافقی در این باره دست یافتیم. این توافقنامه در شورای همکاری خلیج (فارس) تصویب شد و به امضای شیخ تمیم و دیگر سران این شورا رسید.

وی مدعی شد: قطر به این توافقنامه متعهد نبود و به فعالیت‌های خرابکارانه‌اش در قبال کشورهای منطقه ادامه داد و این کشورها چاره دیگری جز تحریم این کشور نداشتند.

ترکی الفیصل در ادامه ادعاهایش گفت: راه حل بحران شورای همکاری خلیج (فارس) در دست قطری‌هاست. از زمان قطعی روابط در سال ۲۰۱۷ تاکنون دو بار نشست سران این شورا برگزار شده است و هربار شیخ تمیم به این نشست دعوت شده اما متاسفانه وی در هیچ کدام از آنها حضور نیافته است. دوحه تمایلی به پایان دادن به این مشکل ندارد.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان همچنین مدعی شد که دلیل اختلاف در شورای همکاری خلیج (فارس) در اصل به جاه طلبی‌های رهبری قطر و تمایل آن به تغییر منطقه در راستای منافعش بازمی‌گردد.

وی در ادامه اظهاراتش دوحه را متهم به ایجاد ناآرامی در بحرین، امارات و عربستان با تأمین مالی گروه‌های مخالف در این کشورها کرد.

چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر از پنج ژوئن ۲۰۱۷، روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌شان با قطر را به‌اتهام حمایت این کشور از "تروریسم " قطع کرده‌ و شروط سیزده‌گانه‌ای را برای احیای روابط بر دوحه تحمیل کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.