«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه هفته گذشته(۲۶ آذر) به دعوت «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ در صدر هیاتی به مالزی سفر کرد. او سپس صبح دیروز(جمعه ۲۹ آذر) با توجه به دعوت «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن و با هدف دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور وارد توکیو شد و سحرگاه امروز(شنبه ۳۰ آذر) توکیو را به مقصد تهران ترک کرد.

روحانی نخستین رئیس جمهوری ایران است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به ژاپن سفر کرد.

اهمیت سفر روحانی به ژاپن مورد توجه رسانه‌های اروپایی از جمله فرانسوی قرار گرفت به گونه‌ای که روزنامه «لو فیگارو» به نقل از خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشت: حسن روحانی در جریان دیدار روز جمعه با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در توکیو، خروج «غیر منطقی» واشنگتن از توافق بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران را محکوم کرد.

این رسانه فرانسوی با یادآوری اینکه سفر روحانی به ژاپن نخست بار است که در سطح رئیس دولت این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون انجام شده است، افزود: ایران که اقتصاد آن پس از خروج آمریکا از برجام متحمل آسیب سختی ناشی از تحریم‌های واشنگتن شده، پس از افزایش قیمت سوخت با مشکلاتی مواجه شده است. روحانی به شدت آمریکا را به دلیل خروج یکجانبه و غیرعادلانه از توافق هسته‌ای (اول می ۲۰۱۸/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) محکوم و بیان کرد: امیدوارم ژاپن و دیگر کشورها برای حفظ این توافق تلاش‌های خود را انجام دهند.

لو فیگارو در ادامه نوشت: ژاپن پیشتر یکی از خریداران اصلی نفت خام ایران بود. این کشور، برای تسلیم شدن مقابل تحریم‌های اقتصادی فراسرزمینی که بار دیگر از سوی آمریکا علیه ایران تحمیل شد، از خرید نفت جمهوری اسلامی منصرف شده است. نخست‌وزیر ژاپن پیش از این تلاش کرده تا پل‌هایی بین این دو رقیب ایجاد کند. آبه شینزو پیش از این تلاش کرده تا پل‌هایی بین دو قدرت رقیب ایجاد کند. به گفته سخنگوی دولت ژاپن، شینزو که در ماه ژوئن با روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کرده بود این اطمینان را داده که توکیو با صبر، به تلاش‌های دیپلماتیکش برای کاهش تنش در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

آبه شینزو هفته گذشته گفته بود، تا حد امکان برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه با بهره‌مندی از اتحاد ژاپن با واشنگتن و روابط مطلوب توکیو با تهران تلاش کند.

تارنمای فرانسوی نیوز ۲۴ نیز در نوشتاری به سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به توکیو برای گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن اشاره کرد و نوشت: تصور می‌شود آقای روحانی با استفاده از روابط دوستانه دو کشور برای باز کردن یک خط جدید ارتباطی با دولت ترامپ پیدا کند. تحلیل‌ها می‌گویند ژاپن با اعتماد به آمریکا و ایران می‌تواند برای مذاکره درباره گفت‌وگویی میان تهران - واشنگتن پس از ناکامی فرانسه در تلاشی مشابه، مناسب باشد.

«کازو او تاکاهاشی» استاد برجسته در دانشگاه «اوپن» ژاپن و کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه گفته، آقای روحانی رئیس جمهوری ایران با سفر خود به ژاپن نشان دهد که ایران نه تنها منزوی نشده که همیشه مورد احترام است و حتی می‌تواند از ژاپن و آمریکا امتیازهایی به دست آورد.

سفر روحانی به توکیو همچنین در دیگر رسانه‌های فرانسه از جمله «لا پرس» و «لو نوولیست» بازتاب داشته است.

 در سفر روحانی به توکیو، تقویت روابط اقتصادی، گره‌گشایی از برجام، اجرای تعهدات همه طرف‌ها در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، امنیت کشتیرانی در منطقه، اعزام نظامیان ژاپن به خلیج‌فارس و تقویت روابط تجاری از جمله مهمترین مسایلی بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر پیگیری کرد.

نخست‌وزیر ژاپن به عنوان رهبر دومین اقتصاد دنیا دارای روابط دوستانه بسیار خوب و محکمی با تهران است. سفر امسال او به تهران، اولین سفرنخست‌وزیر ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.