امیرعبدالرضا سپنجی، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیسدرباره این سخنان گفت: به سازمان حفاظت محیط زیست خودرویی اهدا نشده بلکه آقای کلانتری در این سخنان مثال زدند که شرکت‌های خودرو سازی از این مسیر می‌آیند.

سپنجی در ادامه افزود: رئیس سازمان محیط زیست اعلام کردند که این شرکت‌ها در برخی از مواقع خودرو به برخی سازمان‌ها اهدا می‌کنند و انتظار دارند که آن ارکان یا سازمان اعلام کند که خودروها آلاینده نیست و مشکلی ندارند و آقای کلانتری نگفتند که این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های خودرو سازی خودرویی به سازمان اهدا کرده اند؟ گفت: خیر این اتفاق رخ نداده و هیچ خودرویی به سازمان از طرف هیچ شرکتی اهدا نشده است.

وی در ادامه افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شدت مخالف مافیای خودرو است، ولی آلودگی هوای تهران فقط یک دلیل ندارد. خودروسازهای ما مشکل دارند. در کشور ما هنوز تکنولوژی ۴۰ و ۵۰ سال پیش برای ساخت خودروها استفاده می‌شود و تمام بنیان‌های خودروسازی از احتراق گرفته تا موتور مشکل دارد.

سپنجی در ادامه افزود: وزارت نفت اگر بهترین سوخت یورو ۴ یا یورو ۵ را هم ارائه دهد خودروهای ما نمی‌توانند آن را بسوزانند و متاسفانه خودروهای داخلی ۲ تا ۲ و نیم برابر استاندارد جهانی بنزین استفاده می‌کند. مثلا در ترکیه تاکسی‌ها نیز دیزلی است و حتی یک دهم آلودگی ما را ندارد و مصرف سوخت روزانه آن‌ها نصف کشور ما است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان محیط زیست در ادامه افزود: سال هاست که در این زمینه غفلت کرده ایم. نقش مافیای خودرو در بحث آلودگی هوا بسیار جدی است و هیچ عزمی هم برای اصلاح آن نبوده است.

وی در ادامه افزود: ولی آقای کلانتری مثال زدند که فلان شرکت خودرو سازی ۴ خودرو اهدا می‌کنند که ما اعلام کنیم این شرکت استانداردها را رعایت کرده است، ولی این اتفاق رخ نداده است.

سپنجی تاکید کرد: شاهد این مدعا نیز برخورد سازمان با پیش فروش خودروهایی است که استاندارد یورو ۵ را نداشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.