محمدباقر نوبخت عصر روز شنبه در بدو ورود به فرودگاه اهواز افزود: اتفاقی که در خوزستان رخ داد باعث شد تا تعدادی از هموطنان دچار خسارت شود و در این راستا دولت منابعی را درنظر گرفته که در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان درباره فرآیند پرداختی‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین این احتمال وجود دارد که مبلغ تعیین شده دولت برای پرداخت خسارت‌ها افزایش یابد اما در هر صورت درباره این خبر پس از نشست شورای برنامه ریزی خوزستان توضیحات بیشتری ارایه می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به سفر بهمن سال ۱۳۹۵ رییس جمهوری به خوزستان اشاره‌کرد و گفت: محور اصلی این سفر موضوع آب ، شبکه فاضلاب، برق و گرد و غبار بود که برای پیگیری مصوبات این سفر، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برنامه کاری را تدوین، و در نخستین نشست هیات دولت در فرودین ۹۶ این برنامه‌ها به تصویب نهایی رسید.

نوبخت، با اشاره به اینکه هر سال میزان پیشرفت کارها در زمینه رفع آلودگی رودخانه کارون، پروژه‌های مقابله با گردو غبار، شبکه آب، فاضلاب و برق خوزستان بررسی می‌شد، بیان کرد: با وجود اجرای طرح فاضلاب شرق اهواز اما همچنان پروژه غرب این شهر به اتمام نرسیده است.

پروژه‌های جدید فاضلاب جوابگوی آب‌های سطحی نیست

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص مشکلات به وجود آماده ناشی از بارندگی شدید هفته گذشته در خوزستان به‌ویژه در شهر اهواز، گفت: اگر طرح‌های دولت هم به اتمام می‌رسد با توجه به حجم نزولات و موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی بازهم به مشکل می‌خوردیم اما درهر صورت طرح‌های فاضلاب در شهر اهواز در کنار طرح پایداری شبکه آب شرب هم باید به اتمام برسد.

نوبخت ادامه داد: شبکه فاضلاب شهری اهواز دارای محدودیت‌هایی است و لازم است برای تفکیک آب‌های سطحی و شبکه فضلاب، از سوی شهرداری اقداماتی انجام شود.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، دولت آمادگی ارایه کمک‌ به شهرداری برای اجرایی کردن طرح دفع آب‌های سطحی است و در این سفر نسبت به تسریع در تکمیل پروژه‌ها از جمله طرح‌های فاضلاب تصمیم‌گیری خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پیش بینی‌ ما این بود که بخشی از منابع مورد نیاز طرح های فاضلاب خوزستان را از بودجه عمومی و بخشی دیگری را از صندوق توسعه ملی تامین کنیم، افزود: آنچه که در رابطه با پرداخت بودجه عمومی بود بر اساس گزارشی که داده شد در سال ۹۶ تقریبا ۱۲۰ درصد ، سال ۹۷ بیش از ۱۰۵ در صد و امسال هم بخشی از میزان درنظر گرفته شده پرداخت شد که این میزان بیش از تعهدات درنظر گرفته شده است.

درخواست تامین ۱۰۰میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز

وی مجموع پرداختی‌ها برای شبکه فاضلاب اهواز را یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بیان کرد و افزود: با این وجود معتقد هستیم که مقداری هم به صورت ارزی از صندوق توسعه تامین کنیم که در این راستا درنامه ای از رییس جمهوری مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو درخواست می‌شود که نیاز به اجازه رهبر معظم انقلاب دارد.

 نوبخت با اشاره به اینکه این نامه فردا برای رییس جمهوری ارسال می‌شود، گفت: در صورتی که رهبر معظم انقلاب در این خصوص اجازه دهند، می‌توان از این میزان منابع ارزی برای شبکه فاضلاب شهر اهواز استفاده کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اتفاق رخ داده در اهواز نشان می‌دهد تامین این منابع باید از سرعت بیشتری برخوردار شود.

بر اساس گزارش ایرنا عصر روز دوشنبه هفته گذشته با بارش باران در خوزستان بیشتر مناطق خوزستان از جمله اهواز دچار آبگرفتگی شدند که با گذشت  نزدیک به یک هفته همچنان بخش هایی از مناطق این استان درگیر آبگرفتگی هستند.

رییس سازمان برنامه بودجه کشور پس از ورود به اهواز در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان که در محل استانداری در حال برگزاری است شرکت کرده است. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و مسئولان استانی در این نشست حضور دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.