به نوشته تارنمای یو اس ای تودی؛ تحقیق شبکه خبرنگاران این روزنامه آمریکایی، نشانگر بدرفتاری و  نبود امکانات مراقبت های پزشکی و بهداشتی و مرگ پناهجویان در بازداشتگاه های تحت نظر اداره مهاجرت و گمرگ این کشور، برخلاف مقررات این نهاد است.

شبکه پژوهشگران یو اس ای تودی از هنگام آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ و ایجاد تغییرات کلی در سیاست های مهاجرتی ایالات متحده، بیش از ۴۰۰ مورد ادعای حمله یا بدرفتاری جنسی، دسترسی نداشتن به امکانات درمانی و بهداشتی کافی، اعتصاب  غذای دائمی، استفاده مکرر از زندان انفرادی، بیش از ۸۰۰ مورد استفاده از زور و قوه قهریه علیه بازداشت شدگان، نزدیک به ۲۰ هزار مورد شکایت توسط بازداشت شدگان و جان باختن دستکم ۲۹ تن از آنان که هفت مورد خودکشی بوده را کشف کرده است.

شبکه پژوهشگران این روزنامه در کنار نتیجه تجزیه وتحلیل یک سازمان ناظر دولتی، گزارش های بازرسی از این بازداشتگاه ها را از سال ۲۰۱۵ به این سو تجزیه وتحلیل کرده و به نزدیک به ۱۶ هزار مورد نقض قوانین و مقررات بازداشتگاه برخورده است. این در حالیست که بیش از ۹۰ درصد این تاسیسات از بازرسان دولت فدرال درجه و نمره قبولی دریافت کرده اند.

یو اس ای تودی نوشت: هر چند در یک سال گذشته (۲۰۱۹) بیشتر توجه مردم آمریکا به مسائل مهاجرتی، بر سیاست های دولت ترامپ در مرزهای جنوبی و رفتار ماموران و نیروهای گشت مرزی ایالات متحده با پناهجویانی که وارد خاک این کشور می شده اند، متمرکز بوده، اما یک تشکیلات جداگانه  تحت نظارت اداره مهاجرت و گمرگ وجود دارد که به شبکه ای با ۲۲۱  بازداشتگاه و بودجه سه میلیارد دلاری تبدیل شده که بیشتر آنها توسط شرکت های خصوصی پیمانکار دولت فدرال اداره می شود. بیش از  ۵۰ هزار زن، مرد و کودک در بازداشتگاه های این تشکیلات نگهداری می شوند که برخی از آنها به مدت ماه ها و یا حتی سال ها در انتظار آغاز روند قانونی و قضایی رسیدگی به مهاجرت خود به سر می برند. 

بر اساس آمار اداره مهاجرت و گمرک آمریکا؛ دو سوم بازداشت شدگان، هیچگونه پیشینه جنایی ندارند و حدود ۲۶ درصد آنها صرفا به این علت بازداشت شده اند که خواستار پناهندگی به ایالات متحده هستند. اما نحوه اداره این بازداشتگاه ها برخلاف سیاست این سازمان که می گوید نباید مانند نظام زندان ها، تنبیهی باشد، از بسیاری جهات شبیه نظام اداره زندان هاست، به گونه ای که حتی بازداشت شدگان باید لباس های متحدالشکل قرمز و نارنجی رنگ بپوشند که گاهی پشت آنها کلمه "زندانی" نوشته شده است.

بازداشت شدگانی که در این تاسیسات نگهداری می شوند، می گویند که به آنها لوازم و وسایل بهداشتی مانند خمیردندان و پوشاک گرم در زمستان داده نمی شود و وادار به نوشیدن آب اشامیدنی غیربهداشتی هستند. برخی دیگر می گویند که نگهبانان با اعتراض های مسالمت آمیز آنها با شلیک گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی واکنش نشان می دهند و کارکنان زندان از زمان هواخوری آنها، دوره های ملاقات و دیدار با خانواده و بستگان و دیگر خدمات اساسی که باید به آنها ارایه شود، بدون دلیل می کاهند.

یو اس ای تودی می افزاید: تشکیلات بازداشتگاه های پناهجویان ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته چه در دوره حکومت جمهوریخواهان و یا دمکرات ها، همواره روبه گسترش بوده است. جرج دبلیو بوش در فضای پس از ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱)، شمار بازداشتگاه ها را به ۳۵۰ باب در سراسر این کشور افزایش داد، اما باراک اوباما این تشکیلات را ادغام و شمار آنها را به ۱۵۰ عدد کاهش و همچنین اصلاحاتی برای بهبود شرایط زندگی در آنها ایجاد کرد. هر چند شمار کلی بازداشت شدگانی که در این مراکز نگهداری می شدند، در دوره وی افزایش یافت و در اواخر ریاست جمهوری وی به ۳۴ هزار تن رسید.

ترامپ که در هنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۱۶)، قول داده بود شمار بیشتری از مهاجران غیرمجاز را نسبت به دولت های پیش از خود بازداشت کند، تاکنون به این وعده پایبند بوده، به گونه ای که شمار بازداشت شدگان در دوره وی همه ساله نسبت به سال پیش به صورت میانگین بیش از پنج هزار تن افزایش یافته است، در حالی که این میزان سالانه در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، بیش از یک هزار نفر بوده است. سرعت افزوده شدن شمار بازداشتگاههای تازه در دوره ترامپ افزایش یافت و دولت آمریکا از سال ۲۰۱۷ قراردادهایی با ۲۴ بازداشتگاه تازه برای پذیرش پناهجویان امضا کرد.

در حالی که اداره مهاجرت و گمرک، دارای تنها پنج بازداشتگاه در چهار ایالات است، شرکت های خصوصی دستکم ۶۰ بازداشتگاه را در اختیار دارند و اداره می کنند که ۷۵ درصد کل بازداشت شگان در آنها و بقیه در زندان های شهرها و شهرستان ها در انتظار گذراندن روند قضایی در کنار جنایتکاران محکوم و مجرمانی که در انتظار محاکمه کیفری هستند، نگهداری می شوند.

بازرس کل وزارت امنیت داخلی ایالات متحده که نهاد مستقل ناظر بر فعالیت های این وزارتخانه است، با تجزیه و تحلیل گزارش های دریافتی از اکتبر ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۸ از همه بازداشتگاه های اداره مهاجرت و گمرک، به بیش از ۱۴ هزار مورد نقض مقررات در رفتار با بازداشت شدگان دست یافته است. شبکه پژوهشگران یو اس ای تودی نیز با تجزیه و تحلیل همه گزارش های بازرسی در دسترس همگان از ژوئیه ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۹ به حدود ۲ هزارنقض و کمبود  افزون  بر موارد پیش در ۹۸ بازداشتگاه دست یافته است.

دامنه مشکلاتی که توسط بازرسان مستند شده، از دادن مواد غذایی مانده و کپ زده و کثیفی تاسیسات بهداشتی تا شمار زیادی ادعاهای حمله جنسی، تلاش برای خودکشی و استفاده نگهبانان از زور علیه بازداشت شدگان، به علت بی توجهی نگهبانان به تفاوت ها میان نحوه اداره زندان با بازداشتگاه مهاجران، گسترش یافته است.

همچنین در دستکم ۱۷۵مورد به نگهبانان بازداشتگاه ها، اجازه نادیده گرفن مقررات اداره مهاجرت شامل کاربرد مواد شیمیایی مانند گاز اشک آور علیه بازداشت شدگان و محدود کردن اطلاعات درباره شرایط درمانی و جسمانی آنان، داده شده است.

یو اس ای تودی در بخش دیگری از این گزارش می افزاید: تقریبا همه بازداشت شدگان از بدرفتاری زندانبانان مانند نگهداری آنان در زندان انفرادی و استفاده نگهبانان از افشانه فلفل و همچنین وادار کردن آنان به بیگاری در ازای دریافت روزانه یک دلار، شکایت داشته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.