آرت‌نت گزارش داد،‌ آثار هنری کلاسیک معاصر با اختصاص دادن هشت اثر در فهرست ۱۰ اثر هنری گران فروخته شده در سال ۲۰۱۹، امسال نیز بازار هنر را در سلطه خود داشتند. هفت اثر از این فهرست نیز به دهه ۶۰ میلادی تعلق داشتند و تنها دو اثر این در اواخر قرن نوزدهم خلق شده بودند.

تمامی آثار این فهرست به استثنای یک اثر، تابلو نقاشی بودند و هیچ کدام از آن‌ها به هنرمند زن تعلق نداشتند.

گران‌ترین اثر هنری یک هنرمند زن که در سال ۲۰۱۹ به فروش رسید، مجسمه‌ی «عنکبوت» اثر «‌لوئیز بورژوآ» بود که در ماه «می» به قیمت ۳۲ میلیون دلار فروخته شد و به پانزدهمین اثر گران‌قیمت این سال تبدیل شد.

در ادامه نگاهی داریم به گران‌ترین آثار هنری که در سال ۲۰۱۹ به فروش رسیدند:

۱ . «کومه‌های علف خشک» (۱۸۹۱) اثر «کلود مونه»

قیمت : ۱۱۰.۷ میلیون دلار

این نقاشی درخشان از چند کومه علف پیش از آن‌که در بهار سال جاری در حراجی ساتبیز رکوردی را به ثبت برساند، به مدت سه دهه متوالی در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد. «کومه‌های علف خشک» برای آخرین بار در سال ۱۹۸۶ در حراجی کریستیز به قیمت ۲.۵ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی رنگ روغن که در سال ۱۸۹۰ توسط «کلود مونه» خلق شده است پس از آنکه بهار امسال با قیمت ۱۱۰.۷ میلیون دلار فروخته شد، به اولین تابلو نقاشی سبک امپرسیونیسم که به قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شده است، تبدیل شد. این تابلو نقاشی تنها یکی از ۲۵ مجموعه تابلو نقاشی این هنرمند است که پشته‌های علف همسایه «‌مونه» را در فضایی باز به تصویر می‌کشد.

این اثر همچنین، گران‌قیمت‌ترین نقاشی فروخته شده «‌کلود مونه» در حراجی ساتبیز نیز محسوب می‌شود. گفته می‌شود یک میلیاردر آلمانی به نام «هاسو پلتنر»‌ این تابلو نقاشی را خریداری کرده است.

«کلود مونه» بنیانگذار سبک امپرسیونیسم فرانسوی و استاد نقاشی فضای باز بود که در سال ۱۹۲۶ و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

۲ . «خرگوش»(۱۹۸۶) اثر «جف کونز»

قیمت : ۹۱ میلیون دلار

این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۴۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک به مزایده گذاشته شد و پس از یک کشمکش طولانی به قیمت ۹۱ میلیون دلار فروخته شد. بنابراین «خرگوش»‌ رکورد اثر پیشین ‌«جف کونز» یعنی «سگ بادکنکی» ۵۸.۴ میلیون دلاری را شکست و یک رکورد جدید دیگر را به عنوان گران‌ترین هنرمند زنده دنیا را که پیشتر به «دیوید هاکنی» برای نقاش «استخر با دو پیکر» تعلق داشت، به خود اختصاص داد.

۳ . «‌بوفالو ۲»(۱۹۶۴) اثر «رابرت راشنبرگ»

قیمت : ۸۸.۸ میلیون دلار

«بوفالو ۲»‌ که توسط یک مجموعه‌دار اهل شیکاگو به حراجی کریستیز نیویورک ارائه شد با فروخته شدنش به قیمت ۸۸.۸ میلیون دلار رکورد گران‌ترین اثر پیشین «راشنبرگ» که  ۱۸ میلیون دلار بود را در هم شکست. چند دلیل برای فروخته شدن این اثر با چنین قیمت قابل توجهی وجود دارد: این اثر در زمانی خوش‌آیندی خلق شده بود چراکه «راشنبرگ» در همان سال شیر طلایی بینال ونیز را به خود اختصاص داده بود و از نوشابه «کوکا کولا» گرفته تا «جان اف کندی» مملو از پیکرنگاری‌های کلاسیک آمریکایی است. این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۵۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شد، اما در نهایت به قیمت ۸۸.۸ میلیون دلار فروخته شد. از آنجا که اغلب آثار تحسین‌شده ابتدایی این هنرمند در موزه‌ها و یا مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند، فرصت‌های این چنین برای خریداری یکی از آثار «راشنبرگ» بسیار کم اتفاق می‌افتد و مجموعه‌داران این حقیقت را به خوبی می‌دانند.

«‌کتری و میوه»‌(۱۸۸۸) اثر «پل سزان»

قیمت : ۵۹.۳ میلیون دلار

این تابلو نقاشی طبیعت بی‌جان پیش از آن که به قیمت ۵۹.۳ میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک فروخته شود توسط مجموعه‌داران و علاقه‌مندان هنری بسیاری بخصوص از آسیا دنبال می‌شد. این تابلو نقاشی «‌سزان» تاریخچه پرآشوبی دارد: این اثر یک بار در سال ۱۹۷۸ از خانه مجموعه‌داری ربوده شد و در سال ۱۹۹۹ دوباره پیدا شد. در همان سال بود که مالک پیشین این تابلو نقاشی آن را از حراجی ساتبیز لندن به قیمت ۲۹.۵ میلیون دلار خریداری کرد.

«زن و سگ» (۱۹۶۲) اثر «پابلو پیکاسو»

قیمت : ۵۴.۹ میلیون دلار

تابلو نقاشی «‌زن و سگ» دومین همسر «‌پیکاسو» را در کنار سگ محبوبش به تصویر می‌کشد. این حقیقت که این تابلو نقاشی پس از مدت طولانی به بازار هنر ارائه شده است (مالک ژاپنی پیشینش این تابلو نقاشی را به مدت ۲۹ سال نزد خود نگه داشته بود) مطمئنا به نفع تابلو نقاشی تمام شده است.

 «دو الویس پریسلی»(۱۹۶۳) اثر «اندی وارهول»

قیمت : ۵۳ میلیون دلار

در ابتدا قیمت تقریبی ۵۰ الی ۷۰ میلیون دلار برای این اثر تخمین زده شده بود و نخستین پیشنهاد ارائه شده در حراجی کریستیز ۳۸ میلیون دلار بود.

«‌آسیب زدن به کلمه رادیو ۲»(۱۹۶۴) اثر «ادوارد روشی»

قیمت : ۵۲.۵ میلیون دلار

این تابلو نقاشی که کلمه «رادیو» را در حالی که خمیده شده به تصویر می‌کشد با به فروش رفتنش رکورد گران‌ترین اثر پیشین این هنرمند را که ۳۰ میلیون دلار بود با اختلاف بیش از ۲۰ میلیون دلار شکست. مدیر بخش آثار پساجنگ و معاصر حراجی کریستیز درباره تابلو نقاشی «رادیو» می‌گوید:‌ «این اثر تمام و کمال «‌روشی» یک نمونه بارز از نقاشی‌های نوآورانه‌ی کلمه‌ای او است، اثری است که «‌روشی» را به عنوان یکی از خلاق‌ترین و تاثیرگذارترین نقاشان نسل خود معرفی می‌کند.»

«‌مطالعه‌ای برای یک سر» (۱۹۶۲) اثر «فرانسیس بیکن»

قیمت : ۵۰.۴ میلیون دلار

این تابلو نقاشی در گذشته تنها یک بار برای عموم به نمایش گذاشته شده است. رئیس بخش آثار معاصر حراجی ساتبیز این اثر را به عنوان یکی از برترین آثاری که در ۲۰ سال اخیر در حراجی ساتبیز میزبانش بوده یاد کرد.

«بدون عنوان» (۱۹۶۰) اثر «‌مارک روتکو»

قیمت :  ۵۰.۱ میلیون دلار

موزه‌ هنرهای مدرن سانفرانسیسکو این تابلو نقاشی بدون عنوان را به قیمت ۵۰.۱ میلیون دلار در حراجی ساتبیز نیویورک به فروش رساند. مسوولان این موزه اعلام کردند از سود حاصل از فروش این اثر هنری برای پر کردن جای خالی آثار هنرمندان زن و رنگین‌پوست در مجموعه خودشان استفاده خواهند کرد. به گفته یک کارشناس با این که همیشه تقاضا برای خرید آثار «‌روتکو» بالا بوده است این تابلوی بی‌عنوان «‌روتکو» چندان بی‌نظیر محسوب نمی‌شود چراکه در غیر این صورت موزه‌ هنرهای مدرن سانفرانسیسکو آن را نمی‌فروخت.

«‌هنری گلدزالر و کریستوفر اسکات»(۱۹۶۹) اثر «‌دیوید هاکنی»

این اثر که پس تابلو نقاشی «استخر» ۹۰ میلیون دلاری به عنوان یکی از مشهورترین آثار«‌هاکنی» شناخته می‌شود، یک بار در سال ۱۹۹۲ به قیمت ۱.۱ میلیون دلار فروخته شده است. این تابلو نقاشی که از مجموعه تابلوهای «دو پرتره» وی است گران‌قیمت‌ترین اثری بود که در حراج مجموعه «هفته قرن بیستم» ساتبیز در لندن فروخته شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.