وی نتایج انتخابات را به مردم افغانستان تبریک گفت و تأکید کرد که ما به سوی اتحاد و اعتماد به یکدیگر حرکت خواهیم کرد و اکنون وقت آن رسیده است که همه قانونمند رفتار کنند.

اشرف غنی خطاب به مردم افغانستان گفت که ایجاد اقتدار ملی هدف ماست و تیم انتخاباتی‌ دولت‌ساز، خادم ملت است.

اشرف غنی با بیان اینکه به درازا کشیده شدن روند انتخابات، مشکلاتی را برای شهروندان افغانستان بوجود آورده، تأکید کرد که دیگر، کسی نمی‌تواند با سلاح بر مردم این کشور حکومت کند

عبدالله عبدالله رئیس تیم ثبات و همگرایی نیز شامگاه یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی به هواداران خود گفت که با تمام قدرت از آراء پاک مردم دفاع خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که بار دیگر تقلب بر مردم حکومت کند.

وی افزود: کمیسیون انتخابات افغانستان از اعتماد تیم وی استفاده نادرست کرد و هزاران رای تقلبی را به نفع تیم رقیب وارد سیستم و شمارش کرده است.

وی گفت که بازشماری آراء در ۲۷ استانی که پیش از توافق وی برای بازشماری در هفت استان در روزهای اخیر صورت گرفته را نمی‌پذیرد و آرای این استان‌ها باید دوباره بررسی و شمرده شود.

عبدالله از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که با صداقت و بی طرفی شکایت‌های آنان را بررسی و آراء باطل از جمله ۳۰۰ هزار رای غیر بیومتریک شده را باطل اعلام کند.

وی اعلام پیروزی تیم اشرف غنی را  زود هنگام دانست و گفت که اکنون مرحله نخست اعلام آراء است و مرحله نهایی و رسیدگی به شکایت‌ها باقی مانده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان امروز (یکشنبه) پس از نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات نتایج اولیه را اعلام کرد که براساس آن اشرف غنی رئیس جمهوری کنونی با ۵۰.۶۴ درصد برنده دور اول اعلام شد و عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد در رده دوم قرار گرفت.

عبدالله اعلام کرده است که نتایج اعلام شده را نمی‌پذیرد و با تمام توان و قدرت از هر روشی برای دفاع از آراء مردم استفاده خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.