امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به پایداری جو و آلودگی هوا برای شهرهای پرجمعیت و صنعتی هشدار داد و گفت: با تداوم پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کاهش کیفیت هوا طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه برای تمامی گروه‌های سنی و اقشار جامعه ناسالم خواهد بود.

وی افزود: با توجه به موضوع کاهش کیفیت هوا برای تمامی گروه‌های سنی، سازمان هواشناسی اخطاریه‌ای مبنی بر اجتناب از تردد‌های غیر ضرور در سطح شهر‌ها بویژه برای کودکان، افراد مسن، بیماران تنفسی و قلبی و اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش تردد‌های شهری و مدیریت نوع سوخت واحد‌های صنعتی در سطح و حومه کلان شهر‌ها صادر کرده است.

نقشینه با اشاره به اینکه تا روز پنج شنبه پایداری جو و عدم وزش باد در کشور پیش بینی شده است، بیان کرد: طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه برای سواحل شمال کشور افزایش دما همراه با جریان‌های جنوبی و برای نیمه غربی سواحل دریای خزر و اردبیل وزش باد نسبتا شدید و جنوبی انتظار می‌رود.

سامانه جدید بارشی از بعدازظهر چهارشنبه وارد کشور می شود

این کارشناس سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی در اواخر هفته به کشور خبر داد و گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی از بعدازظهر روز چهارشنبه سامانه بارشی از غرب وارد می‌شود و روز پنج شنبه سبب بارش باران در استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، جنوب آذربایجان غربی و شرقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: استمرار افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی /آسمان پایتخت پایان هفته بارانی می شود

به گفته وی، هم اکنون استان‌های اراک، تهران، کرج و اصفهان از جمله شهر‌هایی هستند که بالاترین آلودگی را به خود اختصاص داده اند.

نقشینه شاخص کنونی کیفیت هوا در سطح استان تهران را ۱۴۱ اعلام کرد و گفت: طی روز‌های آتی با استمرار پایداری جو پیش بینی می‌شود که شاخص کیفیت به بیش از ۱۵۰ برسد که با این وجود وضعیت هوا برای تمامی اقشار جامعه ناسالم خواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: اواخر امشب و صبح روز دوشنبه به سبب وزش باد ملایم تا حدی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود، اما مجدد بعدازظهر دوشنبه افزایش غلظت آلاینده‌ها در کشور رخ می‌دهد که تا اواخر وقت چهارشنبه در کشور ادامه دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا روز چهارشنبه در تهران ادامه دارد، تصریح کرد: این در حالی است که روز پنج شنبه به سبب ورود سامانه بارشی از سمت غرب به کشور شاهد وزش باد، افزایش ابر و بارش در تهران خواهیم بود که بدین ترتیب بخشی از میزان آلاینده‌های جوی کاسته می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.