خبرگزاری فرانس ۲۴ گزارش داد، سخنگوی نیروی امنیت ملی هندوراس معروف به فوزینا در گزارشی اعلام کرد که به دنبال شورش جدید ۱۸ تن دیگر نیز در زندان ال پورونیور جان خود را از دست داده و دو نفر زخمی شده‌اند.

یاد آور می‌شود روز شنبه نیز در پی شورش در زندان هندوراس ۱۸ نفر کشته شده بودند.  

این شورش در منطقه آتلانتیدا در حالی رخ داد که دولت هندوراس چند روز پیش وضعیت فوق العاده در سیستم زندان‌های این کشور اعلام کرده بود. براساس تدابیر جدید دولت هندوراس، یک کمیسیون ویژه تحت هدایت افسران نظامی و پلیس کنترل زندان‌ها را بر عهده می‌گیرند.  

 

با تشدید ناامنی در زندان‌ها، "خوان اورلاندو هرناندز" رییس جمهوری هندوراس به ارتش و پلیس دستور داده است تا کنترل کامل بر ۲۷ زندان این کشور داشته باشند.  

 

بانک جهانی پیش‌تر اعلام کرده بود که هندوراس بالاترین سطح بی‌عدالتی اقتصادی را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد  این شرایط با خشکسالی غیرمعمول طی پنج سال گذشته بدتر شده است. اگرچه براساس اطلاعات رسمی، اقتصاد هندوراس ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸ میلادی رشد داشت اما بسیاری از شهروندان این کشور معتقدند نفعی از این رشد اقتصادی نبرده‌اند.  

ناامنی گسترده در هندوراس نیز یکی از عوامل نارضایتی اجتماعی در سراسر این کشور بوده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان کشتارها در این کشور بین سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دو برابر شد. هندوراس در سال ۲۰۱۲ کشوری اعلام شد که بالاترین میزان قتل را به نام خود ثبت کرد.  

اگرچه در سال‌های اخیر میزان قتل ناشی از خشونت‌ها در هندوراس کاهش یافته اما دارودسته‌های خیابانی و جرایم سازمان یافته همچنان یک مشکل امنیتی بزرگ در این کشور محسوب می‌شود. بسیاری از شهروندان هندوراس اعلام کرده‌اند که یکی از دلایل مهاجرت از این کشور ناامنی و خشونت‌است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.