هفته گذشته مهم‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم روی پرده سینِما «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» بود که در روزهای نخست اکران در گیشه جهانی بی‌رقیب تاخت و بیش از ۳۷۰ میلیون دلار روانه جیب دیزنی کرد.

سرمایه‌گذاری پرسود دیزنی

سال ۲۰۱۲ بود که دیزنی در یک معامله بزرگ استودیوی «لوکاس فیلم» را با قیمت ۴ میلیارد دلار خرید. دیزنی با پرداخت این پول مالک آثاری مشهور در تاریخ سینِما مثل «جنگ ستارگان» و «ایندیانا جونز» شد.

پس از آن دوباره روزهای اوج «جنگ ستارگان» از راه رسید، و فقط در یک نمونه «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به فروش ۲ میلیارد دلاری رسید. «آخرین جدای» یکی دیگر از فیلم‌های این مجموعه بود که دیزنی روی پرده برد و گیشه‌ای ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری داشت.

در سرویس آنلاین پخش فیلم دیزنی هم که اخیراً افتتاح شده است، سریالی از دنیای «جنگ ستارگان» با عنوان «ماندالورین» پخش می‌شود. دیزنی که امسال ۶ فیلم با فروش بالای یک میلیارد دلار در گیشه داشته است، امیدوار است که با «خیزش اسکای‌واکر» این رکورد را به ۷ فیلم برساند.

«جنگ ستارگان» از آثار محبوب گیشه آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی است اما در چین که دومین بازار بزرگ سینمای جهان است، هواخواه ندارد و این بار نیز با فروش ۱۲ میلیون دلاری افتتاحیه در جذب تماشاگران چینی ناکام ماند.

«گربه‌ها»ی ناکام

علاقه‌مندان هنرهای نمایشی به احتمال زیاد نام موزیکال «گربه‌ها» با آهنگسازی اندرو لوید وبر را شنیده‌اند. این تئاتر موزیکال سال‌ها در برادوی و لندن روی صحنه و مورد تحسین بود.

حالا تام هوپر کارگردان سرشناس فیلم‌هایی چون «بینوایان» و «سخنرانی پادشاه» در پروژه گرانقیمت این موزیکال را روی پرده سینِما برده و درست برخلاف نمایشی که در برادوی تشویق می‌شد، نمایش سینمایی «گربه‌ها» را به افتضاحی تمام‌عیار بدل کرده است.

«گربه‌ها» که ۱۰۰ میلیون دلار صرف ساختش شده، و برای تغییر ظاهر بازیگران و تبدیلشان به گربه فناوری مدرن به میدان آمده، در سه روز نخست اکران در بزرگترین بازار سینمای جهان فقط ۶ میلیون دلار فروش داشت.

در فیلم تام هوپر تیلور سوئیفت، جودی دنچ، ادریس البا، ایان مک‌کلن، جینفر هادسن و جیمز کوردن جلوی دوربین رفته‌اند. ناگفته پیدا است که جمع ستاره‌های حاضر در فیلم هم تماشاگران را به تماشای فیلم ترغیب نکرده است.

دلیل اصلی اقبال اندک تماشاگران را با وجود حضور این همه چهره سرشناس می‌توان در نقدهای ویرانگری دانست که پیش از اکران عمومی فیلم منتشر شد. تقریباً هیچ نشریه یا منتقد معتبری را نمی‌توان یافت که نظری منفی به فیلم نداشته باشد. افتضاح، فاجعه، شَلخته و شکست تمام‌عیار هنری برخی از صفت‌هایی است که منتقدان برای «گربه‌ها»‌ انتخاب کرده‌اند.

فیلم‌های پرفروش

«جومانجی: مرحله بعد» و «یخ‌زده/ فروزن ۲» به ترتیب فیلم‌های پرفروش گیشه پس از «جنگ ستارگان» بودند.

در دومین هفته اکران، «جومانجی» با فروش ۲۶ میلیون دلاری را تجربه کرد و «فروزن ۲» با گیشه ۱۲ میلیون دلاری در پنجمین هفته اکران همچنان از آثار پرتماشاگر بود.

فروش جهانی «فروزن۲» تا کنون به رقم یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسیده است و تا رسیدن به رکورد قسمت اول فیلم راه درازی پیش رو ندارد.

نیکول کیدمن و شارلیز ترون مثل بمب آمدند

«بمب شل/ مثل‌ بمب» روایت سینمایی رسوایی مدیر فاکس نیوز با بازی شارلیز ترون، نیکول کیدمن و مارگو رابی دیگر فیلم پرفروش بود، که به فروش ۵ میلیون دلاری بسنده کرد.

این فیلم که از مدعیان جوایز سینمایی به ویژه در رشته‌های بازیگری است، پیش از به صورت محدود روی پرده رفته بود و هفته در نزدیک به ۱۴۰۰ سالن سینِما اکران شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.