به نقل از نشریه "کوریا هرالد"، بر اساس اعلام ارتش کره جنوبی، اوایل امروز (دوشنبه) پهپاد جاسوسی آمریکایی مدل RQ-۴ Block ۳۰ Global Hawk وارد پایگاه نیروی هوایی این کشور در شهر ساچئون شده است. این نخستین پهپاد از مجموع چهار پهپاد جاسوسی آمریکایی است که کره جنوبی به موجب یک توافق مربوط به سال ۲۰۱۱ از آمریکا خریده و سه پهپاد جاسوسی دیگر مربوط به این قرارداد نیز قرار است تا اوایل سال آتی میلادی تحویل این کشور داده شوند.

سرهنگ "چو سه یانگ"، از مقامهای نیروی هوایی کره جنوبی در نشستی خبری ضمن تایید تحویل نخستین پهپاد جاسوسی آمریکایی به کشورش تاکید کرد، استقرار عملیاتی این پهپاد "به صورت معمول و مطابق برنامه‌ریزی‌ها دنبال خواهد شد". او به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.

به این ترتیب کره جنوبی با دریافت این پهپاد می‌تواند به صورت مستقل درباره کره شمالی به ویژه با تجسس از مناطق نزدیک به شهر پیونگ یانگ، پایتخت این کشور اطلاعات جمع‌آوری کند در حالی که تا پیش از این برای دریافت چنین اطلاعاتی به آمریکا متکی بود.

همچنین سئول می‌تواند با این پهپاد خودروهای موشک‌انداز کره شمالی را هم رصد کند.

کره جنوبی برنامه‌ریزی کرده تا هواپیماهای جاسوسی مخصوص ارتفاع متوسط را نیز علاوه بر پهپادهای جاسوسی فعلی که مخصوص ارتفاع بالا هستند تهیه و با استفاده از آنها قابلیتهای تجسسی و شناسایی خود را تقویت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.