مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران که شب گذشته به اتفاق جمعی از مدیران این دستگاه در پایش شبانه واحدهای آلاینده حضور داشت، گفت: در شرایط اضطرار آلودگی هوا و در شرایطی که روزهای پی در پی را در شرایط هشدار به سر می‌بریم، هیچ یک از ما و دستگاه‌های مسئول نباید منتظر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم، بلکه باید با تمام توان اقدامات عملیاتی و مدیریتی را به منظور بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت شهروندان انجام دهیم.

سعید محمودی در جریان این گشت و پایش و در محل کوره‌های غیر مجاز زغال‌گیری در بخش کهریزک شهرستان ری با اشاره به اینکه این کوره‌ها بیشتر در اراضی ملی و کشاورزی با تغییر کاربری غیرقانونی ایجاد شده و فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: وجود این کوره‌های غیرمجاز و فعالیت عمدتاً شبانه آنها باعث افزایش آلودگی خصوصاً در مناطق مختلف شهرستان ری و شهرستان‌های جنوبی استان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده ۱۰۰ کوره غیر مجاز این منطقه با حکم قضایی قطعاً تخریب می‌شود، افزود: انتظار ما از مسئولان مربوطه و مدیران محلی این است که در ابتدای امر، جلوی ایجاد این گونه فعالیت های آلاینده را بگیرند و در برخورد با متخلفان با همکاری محیط زیست، عزم جدی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در بازدید سرزده از کارخانه سیمان تهران گفت: استفاده سوخت مازوت درکارخانه سیمان تهران ممنوع است ودرصورت مشاهده ازروند فعالیت آن جلوگیری می شود.

محمودی در ادامه تصریح کرد: چندروز پیش به کارخانه سیمان تهران ابلاغ کردیم که باید نسبت به سوخت مصرفی کارخانه خودازمازوت به گاز اقدام کنند چرا که استفاده ازسوخت مازوت ممنوع است همچنین پیگیری های جدی در اینخصوص از طریق استانداری تهران صورت گرفت که نهایتا منجر به برقراری مجدد سوخت گاز در این واحد تولیدی شد.

وی باحضور در بخش استفاده از سوخت کوره های این واحد، ضمن بازدید از نحوه استفاده سوخت از سوی این واحد تولیدی گفت: درحال حاضر سه کوره دراین کارخانه درحال فعالیت شبانه است که شیرهای کنترل مازوت آن غیرفعال بوده وتعطیل است وباگاز فالعیت می کند.

محمودی خاطرنشان کرد: درصورتی که در هر زمان گازمصرفی این کارخانه ازسوی شرکت گاز تامین نشود،کارخانه سیمان اجازه استفاده ازسوخت مازوت را نداشته وازادامه روند فعالیت آن جلوگیری می کنیم.

محمودی همچنین به تاکید دولت بر استفاده از سوخت گاز در شرایط اضطرار آلودگی هوا هم اشاره داشت و اظهار کرد: کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی استان مکلف به استفاده از سوخت گاز خصوصا در شرایط آلودگی هوا هستند.

وی از ابلاغ اخطاریه محیط زیستی به این واحد در پایش شب گذشته به دلیل غبار واحد چهار خط تولید سیمان خبر داد و گفت: در بازدید امشب، مشاهده شد که دودکش خط ۴ این واحد دارای غبار است که به این علت اخطاریه محیط زیستی صادر و ابلاغ شد.

گشت محیط زیست استان تهران بامداد امروز و در ادامه پایش شب گذشته به سراغ واحدهای صنفی و آلاینده منطقه خلازیر در جنوب تهران رفت.

مهرداد کتال محسنی؛ معاون فنی محیط زیست استان تهران در این پایش با اشاره به وضعیت تاسف بار این منطقه گفت: منطقه خلازیر به سبب فعالیت های شبانه و تخلف واحدهایی که پشت درب‌های بسته اقدام به ضایعات‌سوزی می‌کنند، بار آلودگی شدیدی را به نواحی جنوبی تهران تحمیل می‌کند.

وی افزود: در کنار این واحدها، افراد خاصی هم به پسماندسوزی و همینطور ضایعات‌سوزی در مجاورت کارگاه های صنعتی مشغول هستند.

کتال محسنی با بیان این که دود حاصل از فعالیت‌های غیرمجاز در این منطقه خفه‌کننده و برای سلامت مردم تهدید جدی محسوب می‌شود، تاکید کرد: شهرداری باید با جدیت بیشتری در این خصوص ورود داشته باشد و نسبت به جلوگیری از این قبیل فعالیت‌های صنفی و کارگاهی در مناطق شهری اقدام و برخورد قانونی داشته باشد قطعا در این زمینه محیط زیست به هر نحو ممکن با هر دستگاهی که  برابر وظایف ذاتی به تخلفات محیط زیست و خصوصا آلودگی هوا ورود داشته باشد، کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد : براساس مصوبات قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی و همچنین دستورالعمل های مربوط، فرمانداری ها، بخشداری ها ، شهرداری ها ودهیاری ها، در ارتباط با مدیریت پسماندها در حوزه جغرافیای تحن پوشش ، مسئولیت اجرایی و قانونی دارند و مکلفند نسبت به برخورد با واحدها ، منابع و فعالیت های مزاحم و آلاینده و غیرقانونی اقدام کنند.

معاون فنی محیط زیست استان تهران با اشاره به بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ادامه داد: متاسفانه در این منطقه وظایف قانونی به درستی عملیاتی نشده و فعالیت های غیرقانونی در خصوص بازیافت، زباله سوزی و ضایعات سوزی به شدت باعث تشدید آلودگی هوا و ایجاد بوی مشمئز کننده شده است که این موضوع از طریق محیط زیست پیگیری می شود.

شب گذشته بخش‌هایی از شهرستان ری در محدوده پالایشگاه نفت تهران و کارخانه نفت بهران همچنین بخش‌هایی از منطقه کهریزک و کارخانه سیمان تهران به علاوه حاشیه جنوب و جنوب شرق تهران با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولین این اداره پایش شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.