بلاتکلیفی لوایح FATF در مجمع تشیخص مصلحت نظام، واکنش های بسیاری به همراه داشته است. برخی از مخالفان این لوایح را به ضرر ایران دانسته و آن را باعث درز اطلاعات کشور به خارج می‌دانند. از سویی دیگر موافقان FATF، می گویند اگر این لوایح تصویب نشود حتی در انتقال دادن پول با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

در همین راستا، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره تأخیر در بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نتایج نپیوستن به آن گفت: عده‌ای فکر می‌کنند این موضوع به ضرر ایران است و نمی‌توانیم تحریم‌ها را به درستی دور بزنیم و همچنین اطلاعات ما درز پیدا می‌کند، در حالی‌که اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه اگر لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم بهتر می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، خاطرنشان کرد:‌ ما باید به نهاد FATF خودمان گزارشی ارائه دهیم، اما اگر به این کنوانسیون نپیوندیم، خود آنها برای تهیه گزارش، گزارشگری را می‌فرستند و مشکلات بیشتری پیدا می‌کنیم. به صلاح کشور است که این کار انجام شود و مجمع هم آن را تصویب خواهد کرد.

بنا به گزارش ایلنا، مطهری درباره فشارهایی که توسط جریان‌های منتسب به احمدی‌نژاد به مجمع وارد می‌شود که لوایح تصویب نشوند، با تاکید بر اینکه مجمع باید مصلحت کشور را ببیند، گفت: کسانی که با لوایح FATF مخالفت می‌کنند دو گروه هستند؛ یک گروه واقعا نظرشان این است که تصویب آنها به صلاح کشور نیست و عده‌ای هم به دلیل اینکه منافع اقتصادی دارند مخالف تصویب آن هستند و می‌خواهند که این کار انجام نشود.

پیوستن به FATF مانع دور زدن تحریم‌ها نمی‌شود

محمدرضا بادامچی، درباره پیوستن ایران به «سازمان مالی FATF» و تصمیم‌گیری درخصوص لوایح پولی و بانکی که مدت‌هاست در مجمع تخشیص مصلحت نظام مانده است، گفت: ایران پیوستن به «CFT ، پالرمو و FATF» را در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داد و آن‌ها را هم به تصویب رساند> اما شورای نگهبان به آن‌ها ایراد گرفت و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد تا تصویب شود، معتقدم اگر این لوایحی که امروز مورد بحث است به تصویب برسند بسیار به نفع کشورمان خواهد بود زیرا در بر گیرنده منافع ملی و عمومی ماست.

وی تاکید کرد: اگر این لوایح تصویب نشود و ما به  «FATF»  ملحق نشویم قطعا مشکلاتی را از نظر مراودات پولی و ارزی با دنیا خواهیم داشت و روزنه‌های کوچکی که تا به امروز وجود داشت است بسته خواهد شد.لذا یکی از اموراتی که در حال حاضر مهم است پیوستن ما به این سازمان مالی است که باتوجه به محدودیت زمانی که برای ما قائل شدند باید هرچه زودتر مورد توجه قرار گیرد و در این مورد تصمیم‌گیری منطقی انجام شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به «سازمان مالی FATF»، عنوان کرد: ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون به حیطه قانون‌گذاری باب نبوده است اما در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این موضوع را باب کردند.

براساس آنچه ایلنا نوشته است، این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به جای تصمیم گیری فنی و کارشناسی درخصوص پیوستن به «سازمان مالی FATF» دچار پیچ‌وخم‌های سیاسی شده‌ایم، گفت: بعضی‌ها اظهارنظرهایی می‌کنند که ربطی به موضوع ندارد. انگار بعضی‌ها نمی‌دانند اگر به این گروه مالی محلق نشویم تمامی مرداوادت پولی مالی ما به مشکل بر می‌خورد و حتی با همسایگانی که امروز ارتباطات مالی داریم دیگر نمی‌توانیم ارتباطی داشته باشیم.

وی درباره این‌که مخالفان اعلام می‌کنند به دلیل این‌که در تحریم‌ها قرار داریم پیوستن به «FATF» باعث می‌شود ما نتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و همین باعث می‌شود اداره کشور با مشکل روبه‌ور شود، گفت: کارشناسان بانک مرکزی و وزارت خارجه بارها گفته‌اند که این موضوع ارتباطی با دور زدن تحریم‌ها ندارد و بیان کردن این مطلب صرفا یک بهانه‌گیری است.

بادامچی با اشاره به این‌که مجمع تخشیص نباید به این مسئله دخالت می‌کرد زیرا تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده مجلس و نهایتا شورای نگهبان بود، اظهار کرد: امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر داشته باشند پیوستن به «سازمان مالی FATF» چقدر مهم است و نپیوستن به آن سرنوشت نظام پولی و بانکی ما را دچار معضلاتی خواهد کرد.

وی درباره این‌که قبل روی کار آمدن دولت‌ روحانی کسانی در شورای امنیت ملی خواهان به تصویب رساندن این لوایح بودند اما امروز در صف اول مخالفان ایستادند و حتی سعی می‌کنند نظر موافقان در مجمع را هم عوض کنند، گفت: متاسفانه نمی‌دانم چرا عده‌ای امروز منافع عمومی و ملی را در نظر نمی‌گیرند و فقط به فکر مقاصد سیاسی خودشان هستند.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بحث الحاق ایران به «سازمان مالی FATF» در زمان احمدی‌نژاد مطرح و مصوب شد سنگ‌اندازی‌ها بعد از رفتن او صورت گرفت و روز به روز هم برجسته‌تر شد ما عضو جهانی هستیم نمی‌توانیم که خودمان را از آن جدا کنیم. 

وی با اشاره به سخنان عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت خارجه در جلسه مجلس شورای اسلامی درباره پیوستن ایران به «FATF» گفت: آقای عراقچی در مجلس حرف خوبی زد ایشان گفتند ما می‌توانیم کلیات «FATF» را قبول کنیم اما در مواردی که فکر می‌کنیم بر ضرر ماست در موردشان مذاکره و شرط و شروط بگذاریم کاری که خود ایالات متحده و بسیاری از کشورهای عضو این سازمان انجام می‌دهند.

پشت مخالفت با FATF هیچ منطقی نیست

عبدالرضا هاشم زایی، با اشاره به رو به پایان بودن مهلت FATF به ایران بیان کرد: بنده پس از ۴۰ سال سابقه کار در مسئولیت های مختلف در دوران بعد از انقلاب امروز به عنوان فردی که منافع ملی برایم حائز اهمیت است با شنیدن نظرات مخالفان پیوستن به FATF گیج شده و نمی دانم آنها به دنبال چه هستند.

بنا به گزارش ایسنا، این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه اظهار کرد: از نظر من هیچ منطقی پشت مخالفت مخالفان پیوستن به FATF وجود ندارد چرا که اگر منطقی وجود داشت می توانستند ما را قانع کنند.  یکی از راه‌های گشایش در وضعیت کنونی اقتصادی و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، پذیرفتن لوایح مرتبط با FATF است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز حتی چین و روسیه که دوستان جمهوری اسلامی به شمار می روند و در محافل بین المللی از حقوق ما دفاع می کنند اعلام کردند که در صورت نپذیرفتن FATF و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه دیگر نمی توانند با ایران همکاری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تبعات نپیوستن به FATF بیان کرد: در صورت نپذیرفتن لوایح  مرتبط با FATF در صادرات و واردات کالاها با مشکل جدی روبرو می شویم. اگر مخالفان از مسائلی سری خبر دارند که ما نمی دانیم حداقل در جلسه ای به ما توضیح دهند تا ما نیز قانع شویم. تاکنون مجلس سه بار با اکثریت آراء لوایح مرتبط با FATF را تصویب کرده است. سوال من از مخالفان این است که مزایای قرار گرفتن در لیست سیاه FATF چیست؟ از نظر بنده پشت مخالفت با FATF همانند مخالفت با برجام هیچ منطقی وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.