به گزارش روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نوشت، جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در واکنش به اظهارات مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، "روسیه و چین با استفاده از حق وتو دستان خود را به خون آلوده کردند"، اظهارات مذکور را بیان کرد.

وی با بیان اینکه چین معتقد است، مسأله کمک‌های بشردوستانه مرزی به سوریه در شرایط خاصی تصویب شده است و باید در سایه تحولات موجود ارزیابی و اصلاح شود، گفت، در ارائه کمک‌های بشردوستانه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ضرورت دارد.

شوانگ در این نشست خبری که در مقر وزارت خارجه چین برگزار شد، افزود، چین همواره به وضعیت انسانی در سوریه اهمیت زیادی می‌دهد و از جامعه بین‌الملل در تشدید کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه موضع رأی‌گیری مستقل و اصولی چین هیچ‌گونه اتهامی را نمی‌پذیرد، ادامه داد: اگر آن‌ها واقعاً به مردم سوریه و اوضاع بشردوستانه این کشور اهمیت می‌دهند چرا به پیش‌نویس قطعنامه روسیه رای ندادند؟ این اقدام نشان‌دهنده ریاکاری، یک بام و دو هوا و سیاسی کردن موضوعات بشردوستانه است.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا، اقدام روسیه و چین برای وتوی تمدید قطعنامه شورای امنیت در زمینه ارسال کمک‌های مرزی به سوریه را «شرم‌آور» دانست. وی در بیانیه‌ای نوشت: روسیه برای چهاردهمین و چین نیز برای هشتمین بار یک پیش‌نویس قطعنامه که ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را پیشنهاد می‌کند وتو کردند. اقدام این دو کشور برای وتوی تمدید قطعنامه مذکور که راه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر را هموار می‌کند، شرم‌آور است.

پامپئو مدعی شد: هر دو کشور حمایت از شرکای خود در دمشق را به زندگی میلیون‌های انسان بی‌گناه که در شرایط سخت زمستان به سر می‌برند ترجیح داده‌اند. همچنین این کشورها با حمایت از حملات نظام بشار اسد و ارتش روسیه زندگی غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.

تمدید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارسال کمک‌های مرزی به سوریه که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، جمعه به رای‌ گذاشته شد. روسیه که خواهان کاهش تعداد گذرگاه‌های مرزی برای ارسال این کمک‌ها به سوریه بود، اصرار آلمان، بلژیک و کویت برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد.

این قطعنامه باید تا پایان سال جاری تمدید شود و اگر تا ۱۰ ژانویه اقدامی صورت نگیرد، تمام چهار گذرگاه مرزی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بسته خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.