وزرای کار ایران و ارمنستان برنامه اقدام مشترک همکاری امضا کردند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از سفر وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان به ایران و نیز امضای برنامه اقدام مشترک همکاری میان دو وزارتخانه گفت : امیدواریم  این سفر منشا خیر و اثر در روابط دو کشور باشد .

وی افزود: یقینا"  روابط دیرینه دو کشور ایران و ارمنستان بر کسی پوشیده نیست . علاوه بر این در جنگ ۸ ساله نیز ارامنه عزیز از بذل جانشان برای  دفاع از مرز و میهن دریغ نکردند . 

شریعتمداری تصریح کرد : سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه استوار بوده و این مسیری است که آن را ادامه خواهیم داد . 

وی همچنین  بر لزوم اهتمام دو کشور به اجرایی کردن  یادداشت تفاهم امضا شده در سال۲۰۱۱  میلادی  پیرامون کار و امور اجتماعی تاکید کرد .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: ساماندهی و حمایت از کسب و کارهای خانگی خرد و کوچک با رویکرد تدوین برنامه های آموزشی توانمندی زنان سرپرست خانوار و برنامه های راهبردی توانمندسازی فقرا و تعیین بسترهای عملیاتی،  تبادل تجربه در موضوعات مربوط به اشتغال معلولان، به ویژه در بخش خصوصی، تبادل تجربه در ارائه خدمات اجتماعی و تامین مزایا و نیز تبادل اطلاعات و تجربیات دو کشور در زمینه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، و تحکیم بنیان خانواده و ارائه خدمات به معلولان از جمله محورهایی است که می توان برآن تمرکز کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه جزییات فعالیتهای این وزارتخانه در حوزه های کار و امور اجتماعی ، آموزش فنی و حرفه ای ، حوزه تعاون، روابط کار ، بهزیستی ، اشتغال ، تامین اجتماعی ، مشاغل خانگی و ... را تشریح کرد و بر آمادگی این وزارتخانه برای توسعه همکاری ها  با ارمنستان در حوزه های یاد شده تاکید کرد . 

شریعتمداری افزود : یکی از مهمترین وظایف پیدا کردن ظرفیت های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و قابل مبادله میان دو کشور و طراحی نقشه راه مطلوب برای این تبادل ارزشمند  است.

وی افزود : در چنین شرایطی است که می توانیم شاهد توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور باشیم و امیدواریم سفر جناب عالی نقطه عطفی در این موضوع مهم در تاریخ روابط ما باشد . 

خانم  زاروهی باتویان وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان  نیز  این دیدار را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاریها عنوان کرد و گفت : دیدار با شما برای من کمال افتخار است . تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا بتوانم همکاریهای ایران و ارمنستان را بویژه در زمینه کار و امور اجتماعی گسترش  داده و آن را تقویت نمایم . 

وی افزود : همچنین از این فرصت استفاده کرده و مراتب تقدیر و تشکر خود را از دولت و ملت ایران ابراز می نمایم . 

باتویان افزود : خوشبختانه دو ملت ایران و ارمنستان تاکنون توانسته اند روابط و دوستی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و این روابط از امور اجتماعی فراتر رفته است . 

وی تاکید کرد: همچنین ما  نقاط مشترک بسیاری برای همکاری داریم  بطور مثال نگاهی که به خانواده داریم و نگاهی که خانواده ها به جامعه دارند و نیز اقشار مختلفی  مثل سالمندان ، کودکان ، زنان  که این موضوعات بستر مناسبی برای توسعه همکاری ها در زمینه امور اجتماعی است . 

باتویان افزود : با توجه به اتفاقات سال گذشته در ارمنستان باید  اصلاحاتی را در بخشهای مختلف  مثل اشتغال و کار داشته باشیم . 

وی افزود :   ما بر این باوریم که اگر بخواهیم بر مشکلات اجتماعی فائق بیاییم و مشکلات را پشت سر بگذاریم باید  اشتغال و مشاغل آبرومند را ترویج کنیم . 

وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان تصریح کرد: همچنین نهاد دولت بر این باور است که این موضوع می تواند عاملی برای ایجاد اشتغال در کشور باشد . بر همین اساس تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه اشتغال برای ما بسیار مفید است . 

وی افزود : همچنین علاقه مندیم از تجربه ایران در زمینه اقشار آسیب پذیر ، معلولان ، کودکان ، سالمندان ، زنان و ... استفاده کنیم و بدانیم سیاست اجتماعی در این زمینه چگونه است . 

وی افزود : همچنین خوشحالم بتوانیم این برنامه اقدام مشترک را امضا کنیم و به یک اقدام عملیاتی برسیم، با امضای این برنامه اقدام مشترک می توان یک قدم به جلو برداشت  و وارد مرحله ای شد که انرژی و پویایی بیشتری در جامعه خود داشته باشیم . 

وی همچنین  از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۰ دعوت کرد . 

در خاتمه این دیدار وزرای کار دو کشور برنامه اقدام  مشترک برای اجرای یادداشت تفاهم منعقده را امضا کردند. بر این اساس   وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان آمادگی خود را برای اجرایی کردن یادداشت تفاهم منعقده در ایروان میان دولت های دو کشور در تاریخ  ۲/۱۰/۱۳۹۰ هجری شمسی برابر با ۲۳/۱۲/۲۰۱۱ میلادی بر اساس موارد زیر اعلام کردند.

بند ۱. موضوعات همکاری: 

الف. آموزش فنی و حرفه ای 

۱. آموزش مربیان در رشته های منطبق با تقاضای بازار کار  دو کشور

۲. ارائه مشاوره در طراحی، اجرا و توسعه نظام آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی 

۳. همکاری در مسابقات ملی و بین المللی مهارت

ب. مسائل کار و اشتغال

۱. تبادل تجربیات در زمینه طبقه بندی مشاغل دو کشور

۲. انتقال تجربیات در زمینه سیستم بازرسی کار جمهوری اسلامی ایران و مقررات مربوط به کشور ارمنستان در قالب برگزاری نشست های کارشناسی 

۳. بحث و گفتگو در خصوص مقررات کار و اشتغال در دو کشور به صورت کارگاه یک روزه برای تقویت همکاری در زمینه ظرفیت سازی نیروی کار

۴. تبادل تجربیات در حوزه کاریابی، آموزش ها و شناسایی سایر ظرفیت های همکاری 

۵. تبادل تجربیات درخصوص ارزیابی نیازهای آموزشی نیروی کار دو کشور برای آموزش مربیان در زمینه کارآفرینی، به ویژه کارآفرینی و اشتغال کشاورزی 

۶. بررسی برنامه های تنظیم مقررات اشتغال دو کشور و تبادل تجارب

ج. رفاه و امور اجتماعی

۱. ساماندهی و حمایت از کسب و کارهای خانگی خرد و کوچک با رویکرد توسعه شبکه ها از جمله شبکه سازی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار

۲. تدوین برنامه‌های آموزشی توانمندی زنان سرپرست خانوار و برنامه های راهبردی توانمندسازی فقرا و تعیین بسترهای عملیاتی 

۳. تبادل تجربه در موضوعات مربوط به اشتغال معلولان، به ویژه در بخش خصوصی

۴. تبادل تجربه در ارائه خدمات اجتماعی و تامین مزایا/ مستمری برای مردم

۵. تبادل اطلاعات و تجربیات دو کشور در زمینه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، و تحکیم بنیان خانواده و ارائه خدمات به معلولان 

۶. بازدید کارشناسان هر دو کشور از مراکز آموزشی و توانبخشی و مجتمع های پیشگیری 

۷. اجرای برنامه ها، دوره ها و کارگاههای آموزشی در خصوص معلولین ، آموزش سبک زندگی سالم به سالمندان مستقل و سالمندان در کنار خانواده، تبادل هیأت های کارشناسی و بازدیدهای آموزشی 

۸. بررسی ساختارهای موجود در زمینه تأمین اجتماعی و میزان اثربخشی و کارآیی آن در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان 

نخستین  کمیته مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان  امروز برگزار شد و به نمایندگی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلام ایران علی حسین شهریور مدیر کل امور بین الملل  و آقای همبار سوم میناسیان  رئیس همکاری های بین المللی و برنامه های توسعه ای وزارت کارو اموراجتماعی جمهوری ارمنستان  صورتجلسه نخستین کمیته کاری مشترک یادداشت تفاهم منعقده فی مابین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کارو اموراجتماعی جمهوری ارمنستان را امضا کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.