«لوری بریستو» سفیر انگلستان در مسکو در مصاحبه با یک رسانه روسی گفت کشورهای اروپایی و روسیه در حفظ توافق هسته‌ای با ایران منافع مشترکی دارند.

این دیپلمات انگلیسی که با خبرگزاری «اینترفکس» گفت‌وگو می‌کرد، در مورد سفر اخیر مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به مسکو برای رایزنی در مورد برجام، گفت: «هفته گذشته میزبان "ریچارد مور" مدیر کل سیاسی [وزارت خارجه انگلیس] بودم. ریچارد مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنیت بین‌المللی است. او به همراه همکاری اروپایی خود از فرانسه و آلمان اینجا بود تا با همتای انگلیسی خود "سرگئی ریابکوف" در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند.»

وی افزود: «دلایل این [سفر] را به خوبی می‌دانید. توافق هسته‌ای ایران با مشکل روبرو شده است. ما در مورد آنچه می‌خواهیم در این مسئله به آن دست یابیم، با روسیه اتفاق نظر داریم. ما می‌خواهیم به ایران مشوقی بدهیم که مسیر ساخت تسلیحات اتمی را پیش نگیرد. ما کاملا در این رابطه توافق داریم. آنچه داریم برایش تلاش می‌کنیم، آنچه داریم در موردش با همکاران روس خود صحبت می‌کنیم، این است که چطور در این شرایطی که در آن هستیم، به این هدف دست یابیم.»

بریستو در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که آیا میان انگلیس و آمریکا در مورد توافق هسته‌ای اختلافی وجود دارد، گفت: «میان لندن، میان پنج عضو از شش عضو ۳+۳ [با آمریکا] اختلاف نظر هست. ما چند سال پیش بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران توافق کردیم. هدف آن هم این بود که به ایران مشوق بدهیم تا مسیر ساخت تسلیحات اتمی را پیش نگیرد. هدف ما، دیدگاه ما، هنوز هم همان است. دیدگاه روسیه و دیدگاه ایالات متحده هم همین است. دولت ایالات متحده برای دستیابی به آن هدف، روش متفاوتی در پیش گرفته است.»

وی با بیان اینکه هدف از مذاکرات اخیر در مسکو بحث در مورد نحوه تحقق «اهداف برجام» بوده، گفت: «اگر ممکن است با آن توافق به این هدف دست یافت، خوب است. اگر نه، باید راه دیگری برای دستیابی به همان اهداف بیابیم. این مسئله‌ای است که در آن منافع انگلستان و منافع روسیه تقریبا به طور کامل با یکدیگر همسوست. اینکه آن منطقه در وضعیتی چنان بی‌ثبات قرار گیرد که الان داریم در موردش صحبت می‌کنیم، در راستای منافع ما، در راستای امنیت ملی ما نیست. اگر ایران تسلیحات اتمی بسازد، همسایگان این کشور نتیجه‌گیری‌هایی خواهند کرد. بحث منافع روسیه هم در میان است.»

او در پایان گفت: «ما به عنوان اعضای پیشروی جامعه بین‌الملل - هر دوی ما اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم - در این مسئله مسئولیتی ویژه داریم تا با یکدیگر همکاری کرده و ساز و کارهای عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی را تقویت کرده و همینطور به مسئله ویژه برنامه هسته‌ای ایران بپردازیم. این کاری است که اکنون در حال انجام آن هستیم.»

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه مردم ایران را احیا کرد. جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر و در پی عدم تحقق وعده اروپا برای جبران آثار تحریم‌های آمریکا، روند کاهش تدریجی اجرای برجام را آغاز کرد. ایران تاکنون در چهار گام در این مسیر برداشته و تأکید کرده است که تا زمانی که موازنه برجام احیا نشود، این مسیر را ادامه می‌دهد. در مقابل، کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که ممکن است ساز و کار حل اختلاف برجام را کلید بزنند که نهایتا می‌تواند تحریم‌های شورای امنیت را احیا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.