هشدار وزیر دولت هاشمی درباره نمایندگان یقه سفید که حرف های شیرین و لوکس می‌زنند

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار درباره شرایط و فضای رقابتی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب اعلام کردند که در انتخابات شرکت می‌کنند اما اینکه لیستی برای انتخابات داشته باشند به عملکرد شورای‌ نگهبان و هیات‌های اجرایی که تقریبا توسط شورای نگهبان انتخاب شده‌اند، بستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر لیست اصلاح‌طلبان قابل عرضه باشد و کسانی را برای مطرح کردن داشته باشند آن را مطرح خواهند کرد، اما اگر رد صلاحیت‌ها به شکل گسترده باشد و افرادی هم که ثبت‌نام کردند رد صلاحیت شوند طبیعتا کاندیدایی باقی نمی‌ماند که بخواهند ارائه بدهند؛ این در حالی است که بسیاری از افراد شاخص با احتمالی که درباره چگونگی رفتار شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها می‌دادند حتی در ثبت‌نام انتخابات هم شرکت نکردند.

رئیس سابق خانه احزاب بیان‌کرد: اصلاح‌طلبان اگر لیستی برای ارائه نداشته باشند، حضورشان مانند سایر آحاد جامعه است و فقط در انتخابات رای خواهند داد و درباره چگونگی رای دادن و اینکه از مردم دعوت کنند که به چه کسی رای بدهند اظهار نظر نکرده و موضوع را به عهده خود آنان وا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند در دوره قبل، مجلس آینده ناکارآیی بیشتری خواهد داشت، تاکید کرد: در حقیقت شورای نگهبان نخبگان اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و از سویی هم، دیگر مردم به بخش عمده‌ای از چهره‌های شاخص اصول‌گرا رای ندادند بنابراین به مجلسی رسیدیم که فاقد توانایی، تخصص و کارایی لازم بود.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: اگر بررسی صلاحیت‌های مجلس یازدهم با همین روندی که دیده می‌شود پیش برود و روش موجود اصلاح نشود، مجلس آینده ناکاراتر از مجلس فعلی خواهد بود و حتی اگر مردم هم بیایند و رای بدهند به دلیل نداشتن توانایی، مردم در آینده سرخوردگی بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در شرایطی وضعیت تغییر خواهد کرد که شورای نگهبان از گزینش‌های موجود دست بردارد و در حقیقت اجازه دهد انتخابات به صورت دموکراتیک و منطقی برگزار شود؛ یعنی اجازه دهند کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، در صورتی که توسط دادگاه صالحه از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم نشده‌ باشند، تایید شوند و بتوانند در معرض رای مردم قرار گیرند.

مشاور رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس هم در جهت کاهش حضور و رونق انتخابات بی‌تاثیر نبوده است، گفت: همین که مدرک کارشناسی ارشد را برای ورد به مجلس ملاک قرار داده‌اند مجلس را از طبقات کارگر و کشاورز و کسانی که فرصت دستیابی به تحصیلات در مقطع کارشناسی و کارشناسی  ارشد را نداشته‌اند، محروم ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: در حقیقت گروهی که تولیدکننده هستند و می‌توانند در کشور موثر باشند و سیاست‌هایی مبتنی بر تولید و کار و تلاش داشته باشند را از صحنه خارج کرده تا افرادی وارد مجلس شوند که بدون هر گونه کارایی فقط به عنوان دارندگان مدارک در صحنه عرض‌اندام کنند.

وزیر اسبق کار ناکارآیی مجلس را نتیجه وجود نمایندگان ناکارآمد دانست و گفت: با توجه به اینکه به فرموده امام مجلس در راس امور قرار دارد، نمایندگان باید  نقشی را ایفا کنند که در راس امور تصمیم‌گیری قرار گیرند اما با توجه به اینکه مجلس بخش‌هایی از اختیارات خودش را واگذار کرده و تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف از جمله  بحث بودجه و غیر بودجه به قوه مجریه یا سایر قوا انتقال داده شده و به نوعی فرافکنی مسئولیتی را پیش گرفته است،  نتیجه‌ای غیر از وضعیت موجود نخواهد.

وی افزود: در مجلس دهم اصولگرایان دو برابر اصلاح‌طلبان تقصیر دارند و باید پاسخگو باشند، برای اینکه آنها در اکثریت بودند که این فجایع و مشکلات به وجود آمده و اصلاح‌طلبان با یک سوم آرا نمی‌توانستند نقش اساسی داشته باشند.

وزیر کار دولت سازندگی و اصلاحات درباره ورود نماینده‌ای از جامعه کارگری به مجلس، گفت: حداقل نصف مجلس باید از کارگران و کشاورزان باشد نه اینکه یک یا دو نفر نماینده در آنجا داشته باشد. باید مجلسی داشته باشیم که با کار، تلاش و تولید آشنا و همراه باشد و از زحمت کشان دفاع کند.

وی یادآور شد: اگر مجلسی داشته باشیم که یقه سفیدها آن را تشکیل داده باشند و حرف‌های شیرین و لوکس بزنند اما با کار و تلاش بیگانه باشند، جامعه روی رستگاری نخواهد دید.

دبیرکل حزب اسلامی کار اولویت مجلس یازدهم را اینگونه بیان‌کرد: اول باید ببینیم چه مجلسی تشکیل می‌شود و چه می‌تواند انجام دهد بعد مشخص می‌شود که چه اولویتی را می‌تواند پیگیری کند؛ از نظر من اولویت در تشکیل مجلسی اهل کار و تلاش است، اگر مجلس اهل کار و تلاش بود و قوانین مثبت برای طبقات محروم، ضعیف و تولید کننده نوشت، می‌توان از آن توقع داشت اما اگر مشابه مجلس فعلی و مجالس قبلی از جمله مجالس چهارم و پنجم و همچنین هفتم به بعد باشد توقعی از مجلس نمی‌توان داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.