روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با انتشار گزارشی درباره سفر احتمالی یک هیئت اردنی به سوریه نوشت: طی دو هفته تمامی مقدمات لازم انجام شد و کاردار سفارت سوریه در اردن بدون توجه به اسامی هیئت امان چارچوب این سفر را تعیین کرد و ایمن علوش، کاردار سابق سفارت سوریه در اردن نیز استقبال گرم دمشق از هیئت امان را اعلام کرد؛ چراکه وی معتقد است چنین دیدارهایی برای اتخاذ تصمیمات اساسی مهم هستند.

سفر این هیئت به سوریه توسط سمیر الحباشنه، وزیر کشور سابق اردن اعلام شده بود و وی پس از دریافت چراغ تقریبا سبز از سوی مقامات مربوطه، اظهار کرد که این هیئت شامل شخصیت‌های برجسته و مهم مختلف است و سفر آنها به دمشق با هدف احیای روابط اردن و سوریه صورت خواهد گرفت.

دو هفته پس از اظهارات الحباشنه وی کاملا سکوت اختیار کرد و هیچ‌گونه اظهار نظری درباره روند پیشرفت امور برای انجام این سفر نکرد و احتمال داده می‌شود که وی دیگر چراغ سبزی را در این باره مشاهده نکرده است.

احتمال داده می‌شد که این هیئت سیاسی اردنی به ریاست طاهر المصری، نخست وزیر پیشین این کشور به دمشق سفر کند.

المصری اخیرا به القدس العربی گفته بود که گفت‌وگوهایی را در این باره با مقامات بلندپایه کشورش انجام خواهد داد.

اما درخواست گفت‌وگوی المصری با عمر الرزاز، نخست‌وزیر کنونی اردن اتفاق نیفتاد و طبق گفته نزدیکان الرزاز، نه او و نه ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن چندان به پرونده عادی سازی فوری روابط با نظام سوریه تمایلی ندارند و الرزاز ترجیح می‌دهد که دولتش در مرحله کنونی سرگرم مسأله‌ای نشود که اهمیت کمتری نسبت به دغدغه اقتصادی کشورش دارد.

الحباشنه پس از اظهارات بحث برانگیزش کاملا از نظرها دور شد و المصری نیز صحبتی درباره گفت‌وگوها برای عملی کردن این ایده نکرد و در مقابل دمشق نیز بیش از آنکه باید منتظر این سفر می‌ماند، صبر کرد و اختلاف نظر درباره برخی از اسامی هیئت اردنی شکل گرفت.

تمامی این موارد همزمان با یک "تحول بوروکراتیک" رخ داد و طارق حموری، وزیر صنعت و تجارت اردن برای اولین بار پس از ممنوع اعلام کردن واردات به اردن از سوریه، با همتای سوری خود تماس گرفت.

دو روز بعد، الحموری بر نادرست بودن اخبار منتشر شده درباره بازنگری قریب‌الوقوع وی در تصمیم ممنوعیت واردات بیش از ۲۰۰۰ کالا و محصولات از سوریه تأکید کرد. این درحالی بود که نمایندگان اتاق بازرگانی دمشق از طریق دوستانشان در امان خواستار صدور ویزای ویژه برای خودشان شده بودند تا بتوانند از کارخانه‌های اردن بازرسی کنند و به دنبال آن دمشق روند واردات از اردن را از سر بگیرد.

به عبارت دیگر، پیشرفتی در سطح فنی میان دو وزیر شکل گرفت اما همزمان با این پیشرفت از ایده سفر هیئت بلندپایه به ریاست المصری به سوریه و ایستادن اعضای آن در مقابل بشار اسد چشم پوشی شد.

کاملاً واضح است که الرزاز قصد دارد از تمایل المصری برای رایزنی درباره این سفر که پیش از انجام جنجال به پا کرده، دوری کند.

با این وجود سفر هیئت مذکور به دمشق همچنان در دست بررسی بوده و به آغاز سال میلادی جدید موکول شده است.

علاقه مندان به این ایده که از طبقه نخبگان اردن هستند در این باره با کاخ پادشاهی و مقامات امنیتی این کشور صحبت کرده‌اند و حجم استقبال دمشق از این سفر پیش از نهایی و قطعی شدن آن نوعی شک و تردید را در مقامات اردن ایجاد کرد تا در این زمینه شتابزده عمل نکنند.

پایگاه خبری "خبرنی" اردن، پیشتر اعلام کرده بود که یک هیئت سیاسی اردنی به ریاست طاهر المصری به زودی به منظور دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به دمشق خواهد رفت. این در حالی است که مشخص نیست که ایده سفر این هیئت، شخصی است و یا به درخواست رسمی و اعلام نشده امان مطرح شده است.

این پایگاه خبری همچنین گزارش داد: این نخستین سفر هیئت اردنی به دمشق نیست؛ زیرا که پیشتر هیئت‌هایی از سطوح مختلف به دمشق سفر کرده و برخی از آنها با بشار اسد دیدارهایی داشتند.

پایگاه خبری "خبرنی" اعلام کرد: ماهیت سفر این هیئت به دمشق و زمان انجام این سفر بسیار تأمل‌برانگیز است، به ویژه اینکه این هیئت شامل وزرای سابق و نمایندگان کنونی و همچنین شخصیت‌های معروفی است که در زمانی خاص چنین سفری را انجام می‌دهند.

طبق گزارش منبع مذکور، همگی می‌دانند که هیئتی در چنین سطحی نمی‌تواند بدون موافقت رسمی و از پیش اعلام شده، به دمشق سفر کند و همچنین همگی می‌دانند دادن چراغ سبز به این هیئت به منزله تلاش‌های رسمی امان برای تلطیف و آماده‌سازی فضا میان دو کشور به دلایل ملاحظات بسیاری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.