البته به یاد داشته باشید که اگر شخصی هیچ­یک از این عوامل خطرزا را ندارد، بدین معنی نیست که احتمال بروز حمله قلبی در او صفر است. بنابراین همواره حواستان به نشانه ها و علائم باشد. در این مقاله ما به ۱۱ مورد از این نشانه ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

درد قفسه سینه

هم زنان و هم مردان درد قفسه سینه را تجربه می کنند. در کل درد قفسه سینه ممکن است به صورت درد بروز پیدا کند و یا به صورت فشار، سنگینی یا گرفتگی. این نوع درد معمولا چند دقیقه طول می کشد و به صورت رفت و برگشتی می باشد (درد به طور متناوب بروز پیدا می کند و قطع می شود و این چرخه ادامه دارد). ممکن است که درد قفسه سینه چندین روز طول بکشد. افراد مختلفی که به این درد دچار شده اند، به گونه های مختلف آن را توصیف می کنند. مردان معمولا از آن بدین صورت تعریف می کنند که گویی فیلی بر روی قفسه سینه آن ها نشسته است و زنان آن را به صورت احساس فشار یا گرفتگی تعریف می کنند. درد قفسه سینه معمولا هنگامی اتفاق می افتد که قلب به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند. این درد را جدی بگیرید.

درد فک، گردن یا پشت

عموما هم زنان و هم مردان نوعی درد را در بازوها، گردن و یا پشتشان تجربه می کنند. معمولا این درد در مردان به صورت درد پخش شونده و در بخش پایینی بازوی چپ بروز پیدا می کند و در زنان در قسمت پایینی شکم، بخش پایینی قفسه سینه و بخش بالایی کمر و پشت. برخی افراد نیز در قسمت فک یا گردن احساس درد می کنند، اما همیشه اینگونه نیست.

درد پخش شونده ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشد و ممکن هم هست که اینگونه نباشد. اگر درد غیر قابل توجیهی در نیم تنه بالایی بدن، گردن و فک دارید، حتما آن را پیگیری کنید.

عرق سرد یا گرم

اگر به ناگهان دچار تعریق سرد یا گرم شدید و یا پوستتان سرد و مرطوب شد و یک یا دو مورد از دیگر نشانه های حملات قلبی را نیز دارید، سریعا درخواست کمک کنید. سرد و مرطوب شدن ناگهانی پوست به هیچ عنوان نرمال نیست. احساس گُرگرفتگی نیز یکی دیگر از علائم است که بیشتر در زنان بروز پیدا می کند، اما از آنجا که زنان در روزهای پیش از شروع قاعدگی نیز معمولا این احساس را دارند، تفکیک این دو از هم کار دشواری است. اگر ملحفه­تان به علت تعریق زیاد خیس شده و یا به همین علت نمی توانید بخوابید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

سبکی سر

اگر به ناگهان احساس سرگیجه کردید و نتوانستید بایستید و یا فعالیت کنید و احساس کردید که ممکن است غش کنید، بهتر است که چک آپ انجام دهید. سبکی سر به گونه ای است که به شخص احساس غش کردن دست می دهد و حتی فرد ممکن است احساس تهوع داشته باشد. دلیل بروز سبکی سر، نرسیدن خون کافی به مغز است که این پدیده نیز دلایل بسیاری دارد. اگر سبکی سر ادامه­دار باشد و تکرار شود، می تواند دلایل خطرناکی داشته باشد. در هر صورت بهتر است که در صورت بروز سبکی سر به پزشک متخصصتان مراجعه کنید و اگر علائم دیگر حمله قلبی را نیز دارید، حتما سریعا درخواست کمک کنید.

سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ

افراد مسن تر بیشتر در معرض خطر سوء هاضمه هستند، بنابراین تفکیک این مسئله از خطر بروز حمله قلبی دشوار است. دلایل بسیاری برای بروز این نشانه ها وجود دارد. حالت تهوع و استفراغ نیز دلایل بسیاری دارند. ممکن است که

معده شما خالی باشد، اما احساس سیری داشته باشید. تمامی این نشانه ها به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم گوارشی شما خون کمتری نسبت به حد معمول دریافت می کند و به طور منظم کار نمی کند. بروز یکی از این علائم همراه با علائم دیگر می تواند نشانه حملات قلبی باشد.

تنگی نفس یا خستگی

اگر بدون هیچ دلیلی به تنگی نفس مبتلا شوید، ممکن است که تحت خطر بروز حمله قلبی باشید. تنگی نفس ناگهانی خطرناک است و شخص باید برای مشخص شدن دلیل اصلی آن به پزشک مراجعه کند. احساس خستگی و ضعف غیر قابل توجیه بیشتر در زنان رخ می دهد. در این حالت ممکن است شخص حتی در هنگام انجام کاری آسان نیز احساس خستگی کند. شخص ممکن است فکر کند که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده است. در هر صورت بروز هر تغییری بدون هشدار قبلی به ویژه در سیستم تنفسی بسیار خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد.

ضربان غیر طبیعی قلب

به طور کلی ضربان قلب سریع و یا کند (به گونه ای که انگار قلب یکی در میان نمی تپد) نرمال است و ممکن است به دلیل نوشیدن زیاد قهوه و خوب نخوابیدن باشد و یا به علت فعالیت زیاد. اگر این اتفاق چندین بار روی دهد و یا یکی در میان تپیدن قلب پشت سر هم روی دهد، حتما باید با پزشکتان تماس بگیرید. ضربان غیر طبیعی قلب ممکن است به دلیل اضطراب یا ناراحتی پدید بیاید. گاهی اوقات شما ضربان قلب را به جای قفسه سینه در گردن حس می کنید. اگر این اتفاق ها همراه با یک یا دو نشانه دیگر حملات قلبی در شما وجود داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوزش پا و قوزک پا

به طور کلی اگر افراد دچار سوزش دست و پا شوند، در هر دو دست و یا هر دو پا این احساس را دارند، نه در یکی از آن ها. دلیل این امر آن است که قلب نمی تواند بر جاذبه غلبه کند و خون را به سمت خود بکشد و به این ترتیب پاها و قوزک پا سوزن سوزن می شوند. از آنجا که کلیه نیز قادر به تحمل تغییرات غلظت خون نیست، شخص ممکن است به نفخ نیز دچار شود. سوزش در یک پا ممکن است به دلیل لخته شدن خون ایجاد شود که آن هم می تواند منجر به سکته گردد.

سرفه کردن

معمولا سرفه کردن یک از نشانه های بیماری قلبی است، نه حمله قلبی. سرفه می تواند یکی از علائم احتقان قلب نیز باشد. ضعف قلب باعث تجمع مایعات در شُش ها می شود. سرفه نیز برای تمیز کردن شش ها انجام می شود. اگر شما در معرض خطر بیماری قلبی هستید و به مدت طولانی نیز سرفه می کنید، حتما باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر در هنگام سرفه، مخاط سفید یا صورتی از گلویتان خارج می شود نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

خمیازه کشیدن

خمیازه یکی از نشانه های حمله قلبی است، اما می تواند از علائم آپنه خواب نیز باشد. آپنه خواب ممکن است موجب بروز حمله قلبی یا فشار مضاعف بر روی قلب شود. اگر کسی در منزل نیست که به شما بگوید در هنگام خواب خر و پف می کنید یا خیر، به دنبال نشانه های آن مانند نفس نفس زدن در هنگام خواب، خشکی دهان و یا سردرد هنگام صبح یا خواب آلودگی در طول روز باشید. اگر به طرز نامناسب و اذیت کننده ای خمیازه می کشید و برای یک یا چند لحظه نمی توانید نفس بکشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پریشانی و گیجی

اگر گاهی دچار فراموشی می شوید و یا زمان را از دست می دهید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما یکی از آن ها بیماری قلبی یا شریانی است. این پدیده به دلیل تغییرات شیمیایی خون و برخی مواد درون آن روی می دهد و مغز شما خون کافی برای عملکرد مناسب دریافت نخواهد کرد. در اکثر مواقع دیگران زودتر از خود شما متوجه بروز این علائم و نشانه ها می شوند.

سخن آخر

برای اینکه از بروز حمله قلبی مطمئن شوید، باید تمامی علائم و یا چند مورد آن را یکجا داشته باشید. بروز هرکدام از علائم به تنهایی می تواند نشانه یک مشکل دیگر باشد. اگر تعداد نشانه هایتان بیش از یک مورد بود، حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از مردم نگران این هستند که با گزارش اشتباه حمله قلبی، کارکنان اورژانس و پرستاران آمبولانس را به دردسر بیندازند، اما نگران نباشید؛ حفظ جان شما مهمتر از هر چیزی است. درضمن شما می توانید با ورزش، مصرف غذاهای سالم، ترک سیگار و کنترل کلسترول خونتان قلبتان را از بیماری ها و حملات در امان نگاه دارید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.