«الکسی سوکولوف» معاون وزارت ارتباطات جمعی روسیه امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جریان آزمایش سراسری روسیه، چند سناریو (قطع اینترنت جهانی) و نقاط ضعف اینترنت مستقل در روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

آزمایش اینترنت مستقل در روسیه روز دوشنبه در مناطق مختلف این کشور صورت گرفت و در آن سازمان های دولتی و اپراتورهای اینترنتی شرکت داشتند.

 سوکولوف خاطرنشان کرد که نتایج آزمایش نشان داد که سازمان ها و اپراتورهای اینترنتی برای واکنش مناسب در صورت بروز خطر و ریسک آمادگی کامل دارند.

اینترنت مستقل روسیه از روز دهم آبان ماه برای مقابله با قطع ناگهانی اینترنت از طرف آمریکا در پهناورترین کشور جهان آغاز به کار کرد.

این اینترنت بر اساس قانون «فعالیت پایدار بخش روسی شبکه اینترنتی» ایجاد شده که در پی دستور اردیبهشت ماه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای اجرای قانون به اجرا درآمده است.

اینترنت مستقل به دولت روسیه اختیارات زیادی برای فیلتر کردن و کنترل پهنای باند و ترافیک اینترنت می‌دهد و حتی به گفته دولت در مواقع اضطراری می‌تواند اینترنت در روسیه را از شبکه جهانی قطع کند.

طی چند هفته گذشته سرعت اینترنت تلفن های همراه و شبکه های خانگی در مسکو به شدت کاهش یافته بود.

قانون اینترنت مستقل در روسیه مخالفان زیادی داشت و منتقدان آن نگران محدودیت کاربران هستند و اینکه اوضاع مانند آنچه که اکنون در چین است، شود.

در چین بر خلاف روسیه اکثر مرورگرها و شبکه‌های اجتماعی معروف جهان از جمله گوگل، اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر فیلتر است.

مخالفان این قانون نگران امنیتی شدن فضای اینترنت برای مخالفان و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر مردم هستند و اعتراضاتی هم در این رابطه در شهرهای روسیه برپا شد حال آنکه کرملین بارها اعلام کرده تنها نگران آن است که آمریکا به یک باره دکمه قطع اینترنت روسیه را فشار دهد و زندگی مردم که به شدت به اینترنت وابسته شده را مختل کند.

در قانون اینترنت مستقل روسیه آمده است: با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور که در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح به اجرا گذاشته می‌شود.

در ادامه گفته شد: واشنگتن در سال ۲۰۱۸ بدون هیچگونه مدرکی مسکو را به انجام حملات هکری متهم کرد و وعده داد که این کشور را در راستای طرح‌های خود برای حفظ برتری و سلطه بر جهان مجازات کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.