تهدیدهای فزاینده آمریکا علیه کره شمالی بخصوص هشدار وزیر دفاع این کشور برای آمادگی حمله به پیونگ یانگ، باعث شده است کره شمالی اعلام کند چنانچه واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی که چند روز بیشتر از نمانده است رویه خود را تغییر ندهد با اقدامی جدی از سوی کره شمالی مواجه خواهد شد اقدامی که رهبر کره شمالی آن را هدیه کریسمس به آمریکا عنوان کرده است.

اقدام نامشخص پیونگ یانگ به عنوان هدیه کریسمس برای آمریکا باعث شده است تا نه تنها تنش ها میان طرفین شدت گیرد بلکه به نظر می رسد که مذاکرات آنها برای پایان بحران تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره نیز به پایان خود نزدیک شده است.

در این حال بررسی ها حاکی است که آمریکا راهبرد خاصی برای برون رفت از این وضعیت ندارد و رهبری آن کشور درمانده تر از هر زمانی راهکار و راهبرد مشخصی برای این شرایط تعریف نکرده است و این بلاتکلیفی دستمایه ای برای افزایش تنش ها و خطر درگیری خواهد بود بویژه آنکه در روزهای اخیر مقام های نظامی ارشد دو کشور یکدیگر را تهدید کرده اند و گفته اند که آماده برای مقابله با هر شرایطی هستند.

کره شمالی می گوید تحت تحریم ها حاضر به تسلیم کردن تسلیحات هسته ای خود نیست و آمریکا شرط هر اقدامی برای کاستن از فشارهای اقتصادی را متوقف کردن برنامه اتمی نظامی پیونگ یانگ عنوان کرده است.

دیدارهای یک سال گذشته رهبران دو کشور نیز نتیجه ای جز تنش های بیشتر برای آنها نداشته است و دشمنی فزاینده ای در حال شکل گرفتن در روابط کره شمالی و آمریکا است آزمایش های موشکی کره شمالی در ماه های گذشته باعث شده است واشنگتن تهدیدها از ناحیه این کشور را بیشتر از هر زمانی احساس کند.

اما در آن سوی این تنش ها، قدرت دیگری در حال مانور کردن است این قدرت، کشوری جز چین نیست که دارای روابطی سنتی، دوستانه و دیرینه با کره شمالی است در فقدان رهبری آمریکا برای حل مساله، چین پیشتاز شده و اعلام کرده است باید راهی برای کاستن از فشارهای اقتصادی و تحریم ها برای کره شمالی پیدا کرد.

از دیدگاه این کشور اصلی ترین علت خصومت میان آمریکا و کره شمالی همین تحریم ها و فشارهای اقتصادی است که از چند دهه قبل وجود داشته و حال به اوج رسیده است.

چین در سازمان ملل و شورای امنیت نیز این موضوع خود را صراحتا اعلام کرده و روس ها نیز از این امر استقبال کرده اند و می گویند که باید کمک های اقتصادی در اختیار کره شمالی قرار گیرد.

برای پکن تحریم های آمریکا علیه کره شمالی یک عامل بی ثباتی در شبه جزیره کره و کل آسیای شمال شرقی محسوب می شود و این خواست چین نیست این کشور می گوید که برای تثبیت اوضاع در شبه جزیره کره این تحریم ها باید کمتر شود.

در این حال موضوع اختلافات آمریکا و کره جنوبی هم مضاف بر تنش ها شده است دو کشور چندین دور گفت و گو برگزار کرده اند تا تحت فشار آمریکا هزینه های ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی این کشور در کره جنوبی افزایش یابد.

آمریکا می گوید کره جنوبی باید ۵ میلیارد دلار برای آرایش این نیروها اختصاص دهد این معادل ۵ برابر هزینه ای است که اکنون کره جنوبی می پردازد و فعلا هم جز شکست نتیجه دیگری در مذاکرات دو کشور رقم نخورده است با این حال زمزمه هایی از کاهش نظامیان آمریکایی در کره جنوبی البته با دستور مقام های نظامی این کشور به گوش می رسد.

کره جنوبی از خریداران بزرگ تسلیحات آمریکاست این کشور بیش از ۶ میلیارد دلار از این تسلیحات را در بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی از آمریکا خریداری کرده است و ظاهرا واشنگتن می خواهد بجای افزودن بر مبلغی که کره جنوبی برای استقرار نظامیان این کشور می پردازد فشار بیشتری وارد کند تا کره جنوبی تسلیحات بیشتری از آمریکا خریداری کند.

یانگ موجین از دانشگاه مطالعات کره شمالی می گوید: این نگرانی وجود دارد که تحت رهبری دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تنش ها بین این کشور و هر دو کره افزایش یابد.

او می گوید ترامپ در حل مساله هسته ای کره شمالی ناموفق عمل کرده است و با کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه استقرار نظامیان آمریکایی اختلاف دارد و این بی ثباتی فزاینده ای برای منطقه در بردارد.

وی تصریح کرد که ترامپ درگیر استیضاح است این موضوع از ابتدای سال آینده میلادی گریبان وی را می گیرد و دیگر وقتی و زمانی برای رسیدگی به مساله هسته ای شبه جزیره کره مانند گذشته نخواهد داشت.

کو یوهوان استاد مسایل کره شمالی در دانشگاه دونگ گوک کره جنوبی هم می گوید: برای ترامپ توافقی خوب است که بتواند منافع آن کشور را به طور کامل تامین کند.

او خاطر نشان کرد برای همین رییس جمهوری آمریکا هر توافقی غیر از این را یک توافق بد می داند و بر این باور است که نداشتن یک توافق بهتر از وجود یک توافق بد است.

به نظر می رسد که زمان بندی های آمریکا و کره شمالی هم با یکدیگر در تضاد است کره شمالی پایان سال جاری میلادی را برای خاتمه این وضعیت اعلام کرده است و احتمالا بعد از آن خروج از مذاکرات هسته ای با آمریکا را اعلام می کند اما واشنگتن می گوید محدودیتی برای چنین زمانی قایل نیست و هر موقع طرفین می توانند به توافق برسند.

در این وضعیت چین بازیگری خود را قویتر می کند این کشور در حال نزدیکتر کردن روابط و مواضع با کره جنوبی و ژاپن است این روزها بین سه کشور رایزنی هایی درباره کره شمالی در جریان است پکن در یک موقعیت ایده آل برای بیرون راندن آمریکا از منطقه قرار گرفته است و در تلاش است با کاستن از تحریم ها علیه کره شمالی بار دیگر ثبات را به شبه جزیره کره برگرداند منطقه ای که به اذعان مقام های چین یکی از خطوط قرمز پکن محسوب می شود و چین اجازه خودنمایی نظامی به آمریکا در آن را نمی دهد.

برای همه این طرف ها حالا فقط هدیه نامعلوم جشن کریسمس کره شمالی سوال برانگیز شده است اینکه این یک آزمایش ماهواره ای و یا موشکی است و یا اینکه کره شمالی در این ایام خروجش را از مذاکرات هسته ای با آمریکا اعلام و آن را همچون هدیه ای تقدیم ترامپ می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.