وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با روزنامه دولتی "خلق"، در پاسخ به سوالی درباره نقش چین در خاورمیانه ای که این روزها دچار ناآرامی است، گفت: صلح در خاورمیانه در راستای منافع اساسی کشورهای منطقه و همچنین ثبات و توسعه جهانی است. باوجود بی ثباتی در خاورمیانه بعید است که جهان بتواند به راحتی صلح را حفظ کند.

وی در ادامه تصریح کرد: چین همواره یک نیروی برقرار کننده صلح در خاورمیانه بوده است. ما اقتدار و اثربخشی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کرده‌ایم و طرف‌های توافق را به حل اختلافات خود از طریق مذاکره و مشورت تشویق کرده‌ایم.

برجام در سال 2015 میان ایران و گروه موسوم به 1+5 حاصل شد که هدف آن رفع تحریم های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته ای کشورمان بود اما آمریکا سال گذشته توافق را نقض کرد و به طور یک جانبه از آن خارج شد و سپس تحریم ها علیه ایران را بازگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت سایر طرف های توافق، شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان مواجه شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از گذشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق و برعهدی طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان برای جبران آثار تحریم های آمریکا، طبق شروط برجام روند کاهش اجرای تعهدات هسته ای خود را آغاز و اعلام کرد که اگر اروپایی ها برای حفظ توافق اقدامی موثر و عملی انجام ندهند، این روند ادامه خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.