«محسن رضایی» در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت لوایح پالرمو و CFT  اظهار داشت: تعدادی از اعضای مجمع تشخیص نگران هستند که با وجود تحریم‌های اقتصادی ممکن است پیوستن ایران به این لوایح و کنوانسیون بین‌المللی که دولت لوایح آن را داده مورد سوء استفاده قرار بگیرد و به معیشت مردم آسیب وارد شود.

وی ادامه داد: این تعداد از اعضای مجمع تشخیص معتقدند در حال حاضر با دور زدن تحریم‌ها اقتصاد کشور را اداره می‌کنیم بنابراین اگر اطلاعاتی که در پیوستن به CFT و پالرمو بخواهد مورد سوء استفاده دشمن و آمریکا قرار بگیرد، مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد و سوالشان این است که برای این وضعیت دولت چه می کند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:بعضی از اعضای دیگر می‌گویند نگران این هستیم که ما را در دالان و تونل بدون انتهایی قرار بدهند و بعد از اینکه  ۴۱ مورد را تصویب کنیم، باز هم دوباره توصیه‌های دیگری برای قرار بدهند و باید برویم آن توصیه‌ها را هم عمل کنیم بعد ممکن است ۵ تا ۶ سال ما را دنبال خود بدوانند و هیچ گاه آن امتیازهایی را که به کشورهای دیگر دادند، به کشور ما ندهند.

رضایی یادآور شد: استدلال اینها این است آن چیزی که FATF  برای ایران نوشته، کلمه ای به نام NeXT STEP آمده که می گویند اگر شما به این ۴۱ توصیه عمل کردید بعد بیایید بر روی NeXT STEP با هم صحبت کنیم.

وی افزود: یک گروه از اعضا هم هستند که می‌گویند اگر بپیوندیم هیچ مشکلی ندارد. الان بین این چند گروه در مجمع بحث‌های کارشناسی وجود دارد. امروز ناچار شدیم تمام کارشناسان وزارت اقتصاد، اطلاعات، سپاه،  خارجه  را بیاوریم و با هم در مورد این اختلافات بحث کنیم که این بحثها هنوز هم ادامه دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آنچه ما می‌توانیم الان اعلام کنیم این است که  پیوستن ما به CFT در حال بررسی است و ما شتابزدگی را هم مصلحت نمی‌دانیم و اگر کار شتابزده‌ای بدون تصویر روشن صورت بگیرد ممکن است اعضای مجمع آن را رد کنند و اگر رد کنند باز خود این مشکل ایجاد می کند، چون قوانینی که مجمع تصویب می‌کند تا مدت‌ها قابل اصلاح و تغییر نیست و خود این مشکل دیگری ایجاد می‌کند.

رضایی گفت: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مصالح کشور را ببینیم، نقاط ابهام را برطرف کنیم تا بتواند به صورت طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.