شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در واکنش به گزارش تحقیقی ایسنا با عنوان «پشت پرده اعلام اسپانسری شستا در فوتبال/ کلاه بر سر استقراض!» و پرداخت پول به فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد.

در آغاز متن توضیح روابط عمومی شستا آمده است: «گزارش خبری- تحلیلی منتشره با یک گزاره به‌دور از واقعیت شروع شده است.

در این گزارش به مصاحبه‌ای با جناب آقای ترکان رئیس هیات مدیره شستا به عنوان یکی از منابع تولید خبر اشاره شده است که اساسا ایشان در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا هیچ تاییدیه‌ای به گزاره مطروحه از سوی آن رسانه محترم نداده‌اند و ضمن اظهار بی‌اطلاعی صرفا به تشریح موارد قانونی شرکت‌های تابعه برای فعالیت تبلیغاتی پرداخته‌اند».

در بخش دیگری از این توضیح آمده است: «اگرچه حمایت از تیم‌های ملی وظیفه تک تک آحاد جامعه است و طبیعتا اگر یک بنگاه اجتماعی و اقتصادی در راستای تقویت تیم ملی فوتبال کشورش گامی موثر بردارد قاعدتا نباید با استفاده از عناوینی همچون؛ «کلاه بر سر استقراض!» این اقدام شایسته را تقبیح نماییم و حتما اگر حُب و بُغض در تحلیل رسانه‌ای نباشد حمایت از تیم‌ملی به عنوان یک اقدام پسندیده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ضمن آنکه یک بنگاه اقتصادی سودآور، تاثیرگذاری تبلیغاتی‌اش را بر پایه سود و زیان اقتصادی و رقبای جدی در بازار تحلیل و بر اساس آن تحلیل اقدام به برنامه‌ریزی تبلیغاتی می‌کند و حتما مستحضر هستید که بر اساس قانون تجارت شرکت‌ها مختارند در کارزارهای تبلیغی‌شان برای سودآوری بیشتر با مصوبه هیات‌مدیره‌های خود تصمیماتی اتخاذ نمایند و این امر هیچ منافاتی با منافع سهام‌داران آن شرکت‌ها ندارد، اقدامی که مسبوق به سابقه هم بوده است».

در ادامه توضیح شستا ادامه داده است: «در بخش دیگری از این گزارش با میان‌تیتر، « چرخش برای فرار از ایرادات قانونی» پرداخت پول توسط پتروشیمی فن‌آوران مطرح شده است که مشخص است نویسنده این گزارش توجهی به سخنان اخیر جناب آقای سلطانی‌فر، وزیر محترم ورزش و جوانان نکرده است. ایشان اخیرا اعلام کرد: «...متاسفانه با فشارهای ناشی از تحریم ظالمانه، فیفا نمی‌تواند بدون مجوز وزارت خزانه داری آمریکا حقوق حقه و مطالبات فوتبال ایران را بپردازد و فدراسیون فوتبال ناچار شد با استقراض از یکی از شرکت‌های داخلی که با مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ها صورت گرفت حقوق سرمربی تیم ملی را پرداخت کند و البته قرار شد در فروردین ماه سال آینده قرض خود را پس دهد». بر اساس همین خبر اعلامی مشخص شده است که شستا صرفا پولی را برای مدتی مشخص و معلوم و در راستای حل یک مشکل ملی به فدراسیون فوتبال قرض داده است. این اقدام چه ایراد قانونی داشته است که ایسنا باید اینچنین به اقدامی ملی بتازد و بگوید که :«تامین اجتماعی دغدغه‌ای غیر از فوتبال ندارد؟». در حالی که وزیر محترم ورزش و جوانان صراحتا اعلام کرده است به دلیل تحریم‌های ظالمانه و بر اساس مصوبه ستاد مقابله با تحریم ها استقراض داخلی انجام شده است متاسفانه نویسنده گزارش در اقدامی جهت‌دار، نوشته است: « حال این سوال مطرح می‌شود که آیا استقراض صورت گرفته فدراسیون فوتبال از یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا تحت عنوان شرکت پتروشیمی فن‌آوران قانونی بوده و از نظر ضوابط و قوانین سازمانی، این شرکت مجوز قانونی لازم را برای ارائه چنین تسهیلات سنگینی داشته است یا خیر؟.»

در ادامه این واکنش آمده است: «با توجه به اینکه به نظر می‌رسد آن خبرگزاری نسبت به دغدغه و سودآوری شستا ابهام دارد نکات زیر را جهت استحضار ارائه می‌نماییم:

اول اینکه؛ عرضه شستا که به نوعی ابرعرضه در میان عرضه‌های دیگر است با سرعت پیش می‌رود و این مهم نمی‌تواند بدون احتساب سوددهی این شرکت در نظر گرفته شود. جهت استحضار و اطلاع، باید بدانید تیم مدیریتی در شستا درپی این است تا این امکان را فراهم کند که براساس یک ساز و کار کاملا شفاف و رقابتی و با حضور تعداد کثیری از سهام‌داران، عرضه‌ها صورت ‌گیرد.

دوم اینکه؛ هم‌اکنون در شستا مجموعه‌ای که تولید آن متوقف باشد، وجود ندارد، در برخی از حوزه‌ها مانند حوزه دارویی حتی تا یک سال آینده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را تامین کردیم.

سوم اینکه؛ تمام تعهدات ارزی خود را به طور کامل ایفا کردیم و در راستای این ایفای تعهدات ارزی، مورد تقدیر وزیر محترم نفت و ریاست محترم جمهوری نیز قرار گرفتیم.

چهارم اینکه؛ به ارزش روز دارایی‌های شستا که یک دارایی بین‌نسلی است از خرداد ۱۳۹۸ تاکنون قریب ۱۷هزار میلیارد تومان افزوده شده است.

پنجم اینکه؛ سود تجمیعی نیز از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ قریب به ۹ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه اول ۹۸ رسیده و این آمار رشد ۳ برابری را در شستا نشان می‌دهد.»

روابط عمومی شستا در پایان آورده است: « از آن رسانه محترم و خوشنام انتظار می‌رود پرداختن به مسائل بنگاه‌های اقتصادی مهم کشور، در گروه تخصصی(اقتصادی) آن خبرگزاری و با تکیه بر مستندات دقیق انجام شود. مدیران شستا آمادگی کامل دارند تا برای روشن شدن افکار عمومی و برای شفافیت بیشتر همان‌طور که تاکنون پاسخگوی عملکرد خود بوده‌اند زین پس نیز گزارش عملکرد خود را ارائه نمایند. شستا در دوران جدید بر اساس مشی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شستا، همواره آماده پاسخ‌گویی به رسانه‌هاست. در پایان لازم به ذکر است که انتشار مطالب نا امیدکننده و ایجاد یاس خلاف منویات و توصیه‌های مقام معظم رهبری است و به نظر می‌رسد شایسته نیست در شرایط سخت اقتصادی از سوی یک خبرگزاری خوشنام به یک بنگاه اقتصادی که با نصب‌العین قراردادن منویات رهبری و سیاست‌های دولت تدبیر و امید عملکرد قابل قبول داشته است، مطالبی خلاف واقع نسبت داده شود».

توضیح روابط عمومی شستا در حالی مطرح شده که ایسنا در گزارش مورد نظر تنها با استنادات خبری و گفت‌وگو با مسوولان شستا در صدد پاسخ به این پرسش بوده که چرا شستا بعنوان یک شرکت وابسته به تامین اجتماعی به فوتبال میلیاردها تومان پول پرداخته است؟ و این پرداخت بر اساس چه قانون و دستوری انجام شده است؟ و ضروت انجام این استقراض فدراسیون فوتبال از شستا چه بوده و چرا باید مدیران شستا مبلغ ده‌ها میلیارد تومانی از سرمایه‌های این شرکت و مردم را برای پرداخت دستمزد ویلموتس بپردازند؟

روابط عمومی شستا در این توضیح اصرار دارد که پرداخت این مبلغ هنگفت در راستای منافع ملی بوده این درحالی است که محموعه تامین اجتماعی در حوزه‌های ملی‌تر از حقوق سرمربی خارجی تیم ملی مشکلات مالی شدیدی دارد و از آنها غافل است.

پرسش  این بوده است که قرض دادن میلیاردی با اسپانسرینگ مطرح شده از سوی مسوولان فدراسیون فوتبال چه ارتباطی دارد؟ آیا این تغییر جهت استقراض به اسپانسرینگ راه فراری برای ایجاد معبر قانونی اعطای این پول است یا خیر؟

نکته مهم دیگر این است که اگر واقعا شستا این مبلغ هنگفت را قرض داده است چگونه امکان دریافت این قرض را با شرایط تقریبا ورشکسته فوتبال ایران دارد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.