به گزارش ستاد خبری همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا (فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته)، دکتر موسی احمدزاده از اعضای اتاق بازرگانی و عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در گفتگو با خبرنگار این ستاد خبری با شاره به اینکه کشور ما نسبت به کشورهای منطقه در برگزاری نمایشگاه عقب است، گفت: نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند تولید کننده، عمده فروشان، واردت کنندگان و مصرف کنندگان را به هم نزدیک کرده و آگاهی و دانش مصرف کننده را بالا ببرند. با برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران‌کازمتیکا هم می‌توان روند صادرات را تسهیل کرد و هم بازار رقابتی و رفاقتی ایجاد کرد. چنین نمایشگاهی می‌تواند درنهایت به توانمندسازی تولید کنندگان منجر شود.

دکتر احمدزاده افزود: نمایشگاه Beautyworld دبی سالی یکبار برگزار می‌شود و مثال خوبی در زمینه نمایشگاه‌های تخصصی در حیطه محصولات آرایشی و بهداشتی است. این نمایشگاه با جذب توریست به اقتصاد کشور امارات کمک می‌کند و جزو نمایشگاه‌های بزرگ و شناخته شده است. ما نیز می‌توانیم چنین نمایشگاهی برگزار کنیم. ما پانزده کشور در همسایگی داریم و با دعوت از آنها می‌توانیم نمایشگاهی کاملا استاندارد برگزار کنیم.

دکتر احمدزاده با شاره به اینکه تحریم‌ها بحث جدیدی نیست و از بیست سال قبل تابحال وجود داشته اظهار کرد:  به تحریم‌ها عادت داریم. درواقع تحریم‌های خارجی ما را اذیت نمی‌کند بلکه خودتحریمی اذیت‌مان می‌کند. اگر دولت از ما بخواهد واردات نداشته باشم ما این کار را خواهیم کرد ولی سوال اینجاست که اگر واردات قانونی وجود نداشته باشد چه خواهد شد؟ ما پانزده مرز در کشور داریم و قاچاقچی‌ها از این مرزها سواستفاده کرده و نه تنها عوارض قانونی، مالیات و ارزش‌افزوده پرداخت نخواهد شد که سلامت کالای وارد شده نیز مورد آزمایش قرار نخواهد گرفت.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران و ایران/ استرالیا گفت: در سه ماه گذشته همکاران من نتوانسته‌اند واردات داشته باشند اما بازار پر است از کالای بی‌کیفت خارجی و حتی به مرز اشباع رسیده است. در چنین شرایطی مصرف‌کننده نمی‌تواند کالای اصل را از تقلبی شناسایی کند.

 

دکتر احمدزاده گفت: در صنعت آرایشی بهداشتی کشورمان مزیت بازار رقابتی وجود ندارد. ما نیاز به برنامه‌ای استراتژیک داریم. اگر می‌خواهیم این محصولات را در کشور تولید کنیم باید به برندسازی اهمیت دهیم. اروپایی‌ها موفق به برندسازی و جلب اعتماد شده‌اند و ذهن و احساس مشتری را تسخیر کرده‌اند. ما اگر بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را تهیه کنیم تا برندسازی نداشته باشیم قادر نخواهیم بود کاری که اروپایی‌ها موفق به انجام آن شدند را در کشور انجام دهیم. باید برای برند‌سازی چشم‌انداز داشته باشم و الگوبرداری کرده و از تجارب کمپانی‌های بزرگ استفاده کنیم.

او افزود: پس از برند‌سازی می‌توانیم جای محصولات کشورهای توسعه یافته را در کشورمان گرفته و در سبد کالای خانوار جایی ثابت داشته باشیم. ضمن اینکه تولیدی که صادرات محور نباشد محکوم به فناست.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در پایان گفت: حق انتخاب بسیار مهم است و کیفیت را مشتری تعریف می‌کند. با ممنوع کردن واردات و ایجاد بازار انحصاری به جایی نخواهیم رسید. اما با برنامه‌ریزی و چشم‌اندازهای پنج ساله و ده ساله  می‌توانیم وارد بحث تولید شده و بخشی از بازار را تسخیر کنیم. هرگز نمی‌توان  یک‌شبه به جایی رسید. اینکه بخشنامه‌ای صادر شود واردات را ممنوع کند به تولید داخلی کمکی نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.