حسین مدرس خیابانی شامگاه چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز صادرات کشور جز اولویت‌های اصلی دولتمردان شده ‌و نقطه اتکای کشور توجه ویژه به صادرات است.

وی با اشاره به صادرات انجام شده در کشور گفت: طی ۹ ماهه امسال بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار صادرات در کشور به سایر به کشورهای جهان انجام شده و حدود همین مبلغ نیز در واردات بوده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه بخش بیشتری از صادرات نیز کالاهای غیرنفتی تشکیل می‌دهد افزود: در مجموع ۶۵ میلیارد دلار تجارت کشور بوده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه باید متنوع‌سازی در بازارهای هدف و در بخش کالایی صادراتی ایجاد شود تصریح کرد: دولت نباید جلوی صادرکنندگان سنگ‌اندازی کند و سنگ‌ها را از جلوی پای صادرکنندگان بردارند.

وی ادامه داد: باید موضوعات صادرات در بازرگانی خارجی مشابه بازرگانی داخلی در قالب کارگروه ارائه دهیم؛ در بحث بازار صادرات کشور روی چند قلم کالایی تمرکز خاصی داریم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خاطرنشان کرد: وزارت صمت در خصوص ورود تامین قطعات یدکی خودروها برای تعاونی مرزنشین اعلام آمادگی می‌کند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز هر کدام از استان‌های مرزی برای خود جاده چهار بانده به سمت تجارت هستند اظهار کرد: برای استان‌های مرزی به ویژه خراسان جنوبی فایل تخصصی باز کرده و برش استانی ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از موقعیت ترانزینی کشور نام می‌بریم اما از ظرفیت ترانزیتی ایران استفاده نمی‌کنیم افزود: به دنبال تخفیف عوارض صادراتی صنایع معدنی و سنگ‌های گرانیتی در استان هستیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از راه‌اندازی پایانه صادراتی تخصصی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تامین زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی از محل درآمدهای حاصله، راه اندازی آزمایشگاه استاندارد در مرز از جمله برنامه‌ها برای مرز است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه با تفویض میز زرشک و عناب در استان فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم می‎شود تصریح کرد: حفظ اشتغال و معیشت مردم در مرز مهم است و باید از تهدید تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای تولید و صادرت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی باید مشمول قرار گرفتن در قانون کولبری شود عنوان کرد: همچنین درآمدهای حاصل از بازارچه‌های مرزی برای توسعه زیرساخت‌های آن هزینه شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: نگرانی کمبود مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی وجود ندارد و استان از لحاظ پروتئین تامین کننده کشور است و سهمیه برنج پاکستانی، آرد، گوشت، مرغ و لوازم خانگی تنظیم بازار برای خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.