روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: گروه تروریستی «هیئت التحریرالشام» که بقایای همان گروه "جبهه‌النصره" است که در روسیه بعنوان سازمان تروریستی فعالیت آن ممنوع است، اعلام کرد که آنها دیگر نظریه سرنگونی "بشار اسد" رئیس جمهوری سوره را کنار گذاشته و نیروهایش که بر بزرگترین استان شورش زده سوریه، یعنی استان ادلب مسلط هستند، اکنون مبارزه با به‌اصطلاح آنها "اشغالگران روسیه و ایران" را در اولویت فعالیت خود قرار داده‌اند. این امکان وجود دارد که این تروریست‌ها از این طریق قصد داشته باشند تا  آمادگی خود برای مذاکره با مقامات دمشق را نشان دهد.

تغییر اولویت‌های«هیئت التحریرالشام» ازسوی "ابومحمد الجولانی" رهبر این گروه تروریستی فعال در سوریه اعلام شد.  وی  در پیام ویدئویی ضبط شده‌ای، دولت سوریه را متهم کرد که با کمک هر دو کشور روسیه و ایران قصد تصرف سرزمین‌های بیشتر و تغییر جمعیتی سوریه را دارد و برای رسیدن به اهداف خود  بطور وحشیانه‌ای اهل سنت سوریه را قتل عام می‌کند. به عقیده این تروریست، اکنون نبرد آنها باید برای رهایی و استقلال سوریه از اشغال روسیه و ایران متمرکز باشد.

این اظهارات در حالی شنیده می شود که اوضاع در استان ادلب وخیم تر شده و نیروهای دولتی سوریه عملیات آزاد سازی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها را آغاز کرده‌اند و طرف ترکیه‌ای نیز برای حمایت از گروه‌های مسلح طرفدار خود، دمشق را به نقض توافقات مربوط به برقراری آتش‌بس در منطقه متهم می‌کند.

آغاز فصل جدیدی از درگیری‌های مسلحانه در سوریه برای کنترل منابع انرژی  

"حسن الحسن" مدیر برنامه مطالعه نقش آفرینان غیردولتی در مرکز سیاست جهانی آمریکا معتقد است که سخنان الجولانی فصل جدیدی از درگیری‌ها را در سوریه خواهد گشود. وی گفت: «به نظر من این گروه درصدد تصرف منابع انرژی سوریه است و اکنون یک لحظه مهم برای بحران سوریه و بطور کلی منطقه است و سناریوهای جدیدی در حال ظهور هستند. و گروه تروریستی هیئت التحریرالشام هم تقریباً در همان مسیر حرکت می‌کند.»

"آنتون مارداسوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه به این روزنامه توضیح داده است: «در اواخر سال ۲۰۱۸ - اواسط سال ۲۰۱۹ ، «هیئت التحریرالشام» شروع به موضع گیری آشکارا به عنوان نیرویی نمود که پیشنهادات از سوی نیروهای طرفدار دولت سوریه را به‌رغم نزدیکی آنها به دمشق، می پذیرد . منابع خبری مخالفان بارها از مذاکرات بین «هیئت التحریرالشام» و روسیه خبر دادند، ولی این گروه خود انجام چنین گفت‌وگوهایی را رد می‌کرد. ولی پس از سیزدهمین دور مذاکرات آستانه، و به‌رغم توافقات ترکیه و روسیه درباره  حل و فصل اوضاع در شرق فرات ، «هیئت التحریرالشام» علناً به توافق آتش بس پیوست، هرچند الجولانی مجبور شده بود تا بلافاصله مواضع خود را تعدیل کند. تلاش‌های این گروه برای برقراری آتش بس ناکام ماند، زیرا نیروهای طرفدار دولت به نقطه "صفر" عقب نشینی نکردند.»

«هیئت التحریرالشام» می‌خواهد از تحولات جدید در جبهه زمینی سوریه عقب نماند

به عقیده این کارشناس، این امکان وجود دارد که این اقدامات برای نشان دادن چهره معتدل و خط مشی میانه‌وری این گروه تروریستی بود. و در واقع راه «هیئت التحریرالشام» برای دنباله‌روی از گروه تروریستی طالبان (برای انجام مذاکره) بود.

مارداسوف یادآور شد، این در حالی است که نیروهای دولتی سوریه هم اکنون همزمان با تلاش برای مسدود کردن مواضع ارتش ترکیه در حوالی منطقه کاهش تنش مورد توافق بین روسیه و ترکیه در شمال شرق کشور، مرحله بعدی عملیات نظامی را در استان ادلب آغاز کرده‌اند. آن دسته از مخالفان سوری، که وزارت دفاع روسیه رسماً آنها را "میانه رو" می‌شناسد، در حال بسیج نیروهای خود هستند و «هیئت التحریرالشام» هم برای حفظ انسجام بین سنی‌ها در صدد ادغام در این فرآیند است.

به عقیده وی، اظهارات خصمانه رهبر این گروه علیه روسیه و ایران هم بخشی از شعارهای تبلیغاتی معمول آنهاست که با انتقاد از اقدامات مسکو و تهران در سوریه می‌خواهد تمایل خود برای جلوگیری از انتقال احتمالی اهل تسنن از استان ادلب، که مخالفان افراطی سوری ایده چنین اقدامی را به ایران و به طور غیرمستقیم به روسیه نسبت می‌دهند را نشان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.