«سرگئی ریابکوف» که مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه است، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس با بیان اینکه توافق ها باید اجرا شود، گفت: شرکت کنندگان در برجام و مولفان قطعنامه ۲۲۳۱ در گذشته در مورد محدودیت صادرات انواعی از تسلیحات و تجهیزات نظامی مشمول هفت رده طبقه بندی سازمان ملل برای تسلیحات متعارف به ایران توافق کردند.

وی افزود: اینها فهرستی از تسلیحات است که صادرات آن در زمان حاضر به جمهوری اسلامی ایران منع شده است. 
معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به منع صادرات تسلیحات ساخته شده در ایران اشاره کرد که از سوی شورای امنیت وضع شده است.

ریابکوف خاطرنشان کرد که دوره منع صادرات و واردات تسلیحات به ایران در سال آینده بسر می رسد و تمدید این ممنوعیت نمی تواند مطرح شود. 

وی ادامه داد: ما آماده نیستیم هربار به خواسته شرکای امریکایی تن دهیم. آنها می توانند سال آینده نیز موضوع دیگری را مطرح کنند. آنچه که طرف آمریکایی به ان می پردازد می توان اقدام بدون اصول در سیاست خارجی تلقی کرد.

شانس برای حفظ برجام کاهش یابد

مقام روس گفت: من بر این باورم که سیاست فشار حداکثری بر ایران که طرف آمریکایی آن را می نامد در آینده نیز ادامه خواهد یافت. با توجه به این مساله شانس برای اینکه برجام حفظ و بطور کامل اجرا شود با تلاش های آمریکا و چشم پوشی آن از سوی شرکای اروپایی کاهش خواهد یافت.

ریابکوف افزود: این مساله را باید پذیرفت و ما از آن نگران هستیم. ما همه طرف ها را به خویشتنداری  و اقدام با مسئولیت دعوت می کنیم ما در این مورد به دوستان ایرانی می گوییم که گام های منظم آنها برای کاهش تعهدات در چارچوب برجام بر تنش وضعیت می افزاید هر چند که منطق اقدامات ایران را درک می کنیم و همواره به آن اشاره می کنیم.

مقام روس تصریح کرد: مجموعه ای از مسائل وجود دارد که شرکت کنندگان در برجام باید به آن بپردازند. در بین این مسائل حفظ طرح ها در سایت هسته ای فردو و اراک است.ازجمله مسائل دیگر اقدامات مربوط به کانال صادرات کالاها به ایران و افزایش عرصه اقدام آن و ساز و کار اینستکس و تامین امکان کشورهای دیگر غیرعضو در اتحادیه اروپا در این طرح است.

وی ادامه داد: همه این مسائل را بارها در دیدارهای با شرکای خود مطرح کرده ایم و به صورت مشروح و با جزییات و رونمایی از پیشنهادها مطرح کرده ایم و در آینده نیز چنین اقدام می کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: متاسفانه در شرایط کنونی وضعیت بی ثبات است و شرایط پیرامون برجام بدتر می شود. ما از هر تلاشی که به اجرای ان کمک کند حمایت می کنیم. این شامل ابتکارات دیپلماتیک رهبری فرانسه نیز می شود.

به گفته وی فدراسیون روسیه بطور کامل از این گام ها حمایت می کند. اما نقش کلیدی و مسئولیت اصلی در مورد اینکه این توافق فروبپاشد بر دوش آمریکا قرار دارد.

ریابکوف گفت: آمریکا پیشگام این رویدادها بود و مسئول بروز این وضعیت است اما ما نمی خواهیم اوضاع پیرامون برجام به انفجار بیانجامد هرچند که خطر چنین وضعیتی (فروپاشی برجام) وجود دارد.
 
 امکان تاثیر وضعیت برجام بر بازار نفت

ریابکوف درباره امکان تاثیر وضعیت پیرامون برجام بر بازار جهانی نفت گفت: من متخصص آنچه که در بازار مواد هیدروکربنی می گذرد نیستم. البته تاثیر روانی (اوضاع پیرامون برجام) بر اوضاع بازار نفت دیده می شود.اما در سالهای اخیر نوسانات شدید در بهای نفت دیده نمی شود.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مکانیسم فعالیت اوپک پلاس به اندازه کافی موثر است اظهار داشت: کارشناسان بطور دائمی با یکدیگر دیدار می کنند و هدف ایجاد موازنه در عرضه و تقاضا دنبال می شود.

وی با بیان اینکه مساله ایجاد موازنه در عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی بطور موثر حل می شود اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کرد که ایران صادرات نفت خود را کاهش داد اما زمانی که چند سال پس از عقد برجام حجم صادرات نفت ایران به اوج خود رسید قیمت نفت همانند بهای امروز نفت در بازار جهانی بود.

وی افزود: نمی توانم در این مورد برای آینده پیش بینی کنم فقط می توانم بگویم که تاثیر قطعی رویدادها (پیرامون برجام)  بر بازار نفت مشاهده نمی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.