روزنامه روسی «ودوموستی» روز پنج‌شنبه گزارش داد مذاکرات ترکیه و روسیه در مورد اوضاع لیبی و منطقه «ادلب» سوریه تا دیروز ادامه داشته است. 

روز دوشنبه یک هیأت دیپلماتیک و نظامی ترکیه برای بحث در مورد دو پرونده سوریه و لیبی عازم مسکو شد. در حالی که تصور می‌شد این گفت‌وگوها همان روز به پایان رسیده، اما به نوشته ودوموستی طرفین در تلاش برای رسیدن به یک توافق، گفت‌وگوها را تا دیروز ادامه داده‌اند.

در دو روز گذشته وزرای خارجه روسیه و ترکیه هم چند بار تلفنی با هم صحبت کرده‌اند. «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه امروز گفت روسیه قرار است از ادامه حملات به منطقه ادلب واقع در شمال غرب سوریه جلوگیری کند.

مذاکرات مسکو و آنکارا در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور که ماه‌هاست با یکدیگر همکاری‌هایی نزدیک دارند، در دو پرونده ادلب و لیبی ظاهرا در دو جبهه متفاوت قرار گرفته‌اند.

در ادلب، یعنی تنها منطقه عمده تحت کنترل گروه‌های تروریستی، ارتش سوریه با حمایت متحدان خود عملیاتی را برای بازپس‌گیری این منطقه آغاز کرده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که دولتش سال‌هاست از بسیاری از گروه‌های مستقر در ادلب حمایت نظامی و سیاسی می‌کند، این هفته گفت هرآنچه در توان داشته باشد، برای متوقف کردن عملیات بازپس‌گیری ادلب، انجام می‌دهد.

در لیبی هم، در حالی اردوغان از احتمال اعزام نیرو به این کشور برای حمایت از دولت وفاق ملی به ریاست «فایز سراج» خبر داده که همزمان نیروهای دولت شرق لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. دولت سراج مورد حمایت ترکیه قرار دارد و از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. در در سوی دیگر، دولت شرق لیبی که در «طبرق» مستقر است، مورد حمایت امارات عربی متحده، ایتالیا، فرانسه و ظاهرا روسیه قرار دارد.

امروز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به احتمال اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی، گفت مسکو معتقد است دخالت کشورهای ثالث، به حل مشکل لیبی کمکی نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.