تندباد شدید که بر اساس پیش‌بینی‌ها و اخطاریه‌های صادر شده اداره کل هواشناسی از دیروز در گیلان شروع شده و همچنان نیز وزش آن ادامه دارد موجب آتش‌سوزی سطح وسیعی از جنگل‌های این استان، پاره‌گی کابل‌ها و متعاقب آن قطع خطوط برق در برخی از مناطق این استان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های آستارا، تالش و رودبار به علت وزش تندباد خبر داد و عنوان کرد: وزش باد گرم شدید تاکنون موجب آتش‌سوزی ۱۲ هکتار از اراضی روستاهای چملر و شونان رود آستارا، ۱۵ هکتار از روستاها رودبار و ۵ هکتار از روستاهای اسبه‌سرا، پی‌سرا و سیاه جعفر تالش شده است.

رضا اسلامی آتش‌سوزی در جنگل‌های سیاهکل به وسعت ۲۵ هکتار واقع در روستاهای جوشل، توشی و کاشکی این شهرستان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اراضی جنگلی دیماسرا رودبار، و روستاهای چماچاه، پده، لیسان کوه، چنار رودخان و ملاسرا شفت به مساحت حدود ۱۰ هکتار به علت تندباد شدید دچار حریق شدند.

وی از وقوع آتش‌سوزی در روستاهای شارم و گوراب شهرستان صومعه‌سرا به وسعت ۲ هکتار خبر داد و بیان داشت: طبق اطلاعات رسیده در ساعات گذشته اراضی جنگلی لنگرود در روستای آبچالکی و لیلاکوه به میزان ۲ هکتار و ۳۱.۵ هکتار از روستاهای امام‌زاده شفیع، طالب دره، حاجی بیجار و عمرادول ماسال دچار آتش‌سوزی شدند.

اسلامی پاره‌گی کابل برق یکی از کوچه‌های روستای خوشکاروندان به علت کزش باد گرم شدید را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاره‌گی سیم‌های دکل مخابرات روستای شهدای فوشازده و پاره‌گی سیم برق و افتادن کنتور برق تعدادی از اهالی پایین محله پرکاپشت مهدیخانی از اتفاقاتی است که در ساعات اخیر رخ داده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با تأکید بر اینکه طبق اعلام اداره منابع طبیعی لاهیجان تاکنون حدوداً ۷ هکتار از اراضی جنگلی و باغات این شهرستان طعمه حریق شده است اظهار داشت: این آمار فعلاً دقیق نیست از سوی دیگر در حال حاضر در دو منطقه گردگوه و نارنج لنگه این شهرستان با حریق جنگل مواجه هستیم.

اسلامی تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای مهار و خاموش کردن آتش جنگل‌ها در گیلان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی و با توجه به پیش‌بینی‌ و اخطاریه‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی، دستورالعمل‌های لازم از روزهای گذشته به فرمانداری‌های سراسر استان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی نیروهای خدماتی، امدادی، نجات و دستگاه‌های ذیربط در آماده‌باش کامل قرار داشته و تیم‌های آنان برای خاموش کردن آتش اعزام شده‌اند گفت: از مسافرانی که به گیلان سفر کرده‌اند انتظار داریم با توجه به وزش تندباد برای جلوگیری از وقوع حریق از روشن کردن آتش در اراضی جنگلی خودداری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.