رمضانعلی سبحانی فر، در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه اظهارات مطرح شده در رابطه با اینترنت ملی محلی از اعراب ندارد، اظهار کرد: اصولا طرحی تحت عنوان اینترنت ملی وجود خارجی ندارد و ما تنها به دنبال اجرای شبکه ملی داده ها هستیم که تمام داده ها و اطلاعات را به فضای داخلی منتقل کنیم.

وی افزود: اینترنت یک فضای بین المللی است و امکان قطع آن وجود ندارد. اما ما نیازمند طراحی شبکه ملی اطلاعات هستیم که فضای امنی برای نگهداری داده های داخلی باشد.

 سبحانی فر معتقد است که ما  باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که اگر زمانی مورد تحریم های بین المللی قرار گرفتیم  با مشکلی از حیث ادامه فعالیت های کشور مواجه نشویم و امورات داخلی خود را  به راحتی ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در عبث و بیهوده بودن ادعاهای قطع اینترنت  با اجرای شبکه ملی انتقال داده ها، همین بس که در صورت اجرای آن،  ما حتی از امکان پروازهای بین المللی نیز محروم  خواهیم شد و یا تعاملات جهانی ما با کشورهای دیگر نیز متوقف می شود.

رئیس کمیته مخابرات مجلس تاکید کرد: با اجرای شبکه ملی داده ها تمامی داده های ملی بر پایه و بیس سرورهای داخلی انجام خواهد شد و این موضوع بدین معنا است که تمامی شرکت ها و دستگاه های دولتی ملزم به انتقال سرورهای خود به داخل کشور هستند.

وی افزود:با اجرای این طرح قطعا سرعت اینترنت بالا می رود و در مصرف آن نیز صرفه جویی صورت می گیرد.

به گفته سبحانی فر، شبکه ملی داده ها در آبان ماه به صورت محدود اجرا شد و با رفع نواقص آن درآینده به صورت کامل اجرایی می شود.

وی با بیان این مطلب که شبکه ملی داده ها، اینترنت را با قیمتی به مراتب پایین تر در اختیار متقاضیان قرار می دهد، یادآور شد: در این زمان فرد می تواند انتخاب کند که از کدام بستر نیاز خود را تامین کند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در کشور  فراهم شده و حدود ۴۰ درصد از داده ها نیز به همین بستر انتقال پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.