پس از گذشت پنج روز از صدور احکام متهمان پرونده قتل «جمال خاشقچی» نویسنده منتقد عربستانی و تبرئه به اصطلاح دانه درشت‌ها، ۲۴ تن از معارضان معروف عربستانی در بیانیه‌ای، دستگاه قضایی دولت سعودی را فاسد خطاب کردند.

به نوشته وبگاه خبری نبأ، در این بیانیه آمده است که این محاکمه غیر عادلانه بوده و دستگاه قضایی سعودی فاسد و غیر مستقل است. همچنین محمد بن سلمان بعنوان متهم اصلی قتل خاشقچی روند محاکمات را پیش می‌برد.

معارضان عربستانی تأکید کردند: «احکام صادر شده چیزی جز سانسور واقعیت و ادامه سیاست سرکوب و جنایت نیست. بلکه دولت سعودی تلاش دارد با سرپوش گذاشتن به جنایت قتل خاشقچی، بیش از پیش به این گونه اقدامات ادامه دهد و تمامی وعده‌ها در خصوص توقف چنین رویدادهایی صادقانه نبوده و جدی نیست.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «شکنجه، اعدام‌ها و بازداشت‌های سرخود ادامه دارد. جنگ یمن همچنان در جریان است. تمامی این‌ها در کنار محاکمه قاتلان خاشقچی نشان از این دارد که حاکمان بر ادامه سرکوب‌ها اصرار دارند و تمامی وعده‌هایشان دروغ است.»

 امضاء کنندگان این بیانیه با انتقاد از سوءاستفاده حاکمان سعودی از خانواده خاشقچی برای موجه جلوه دادن روند محاکمه انتقاد و تأکید کردند که آنها از خود آزادی عمل ندارند. «علاوه بر این موضوع خاشقچی صرفا به خانواده‌اش مربوط نمی‌شود؛ خاشقچی در یک نزاع خانوادگی کشته نشد، بلکه بعنوان یک روزنامه‌نگار سیاسی که از یک نظام سیاسی انتقاد می‌کرد، کشته شد؛ و این پرونده صرفا جنایی نیست بلکه ابعاد سیاسی دارد.»

آن‌ها در ادامه خواستار برگزاری دادگاه بین‌المللی عادلانه و فشار بین‌المللی برای تحقق عدالت و عدم پذیرش «نمایش» سعودی‌ها شدند.

دادستانی عربستان سعودی در دوم دی ماه اعلام کرد که از میان ۲۱ نفری که به اتهام قتل خاشقچی در بازداشت به سر می‌بردند، ۱۳ نفر تبرئه، پنج نفر به اعدام و سه نفر نیز در مجموع به ۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند. «محمد العتیبی» سرکنسول وقت دولت سعودی در استانبول، «احمد عسیری» معاون وقت رئیس سازمان امنیت سعودی و «سعود القحطانی»، مشاور دیوان پادشاهی سعودی که عاملین اصلی قتل به شمار می‌روند نیز تبرئه شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.