محمدباقر نوبخت امشب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه که در سالن جلسات شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در نتیجه تحریم‌ها مشکلاتی در بخش‌های مختلف به‌وجود آمده است اما بسیاری از مسائل به تحریم‌ها ارتباط ندارد و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان در جهت توسعه و پیشرفت گام برداشت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مردم تحت تأثیر تحریم‌ها در فشار به‌سر می‌برند، بنابراین سیاست‌مان این است که حداقل در برنامه‌ریزی‌ها بخشی از این مشکلات را که مربوط به قدرت خرید مردم است، کاهش دهیم. 

وی اظهار کرد: برای ترمیم قدرت خرید مردم، بخشی از منابع را معطوف به بهبود این وضع کردیم بنابراین پرداخت‌های پرسنلی در سال جاری ۲۰ درصد و در سال آینده ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

 ۲ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد ساخته می‌شود

نوبخت با بیان اینکه ساخت مسکن برای افراد کم‌درآمد یکی از برنامه‌های دولت در سطح روستاها است، اظهار کرد: از ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومین ساخت ۸ هزار مسکن محرومین برای روستاهای خراسان رضوی است در همین راستا کلنگ ساخت ۲ هزار واحد برای حاشیه شهر مشهد امروز زده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی اختصاص یافته است، تصریح کرد: ساخت مسکن برای افراد کم درآمد یکی از برنامه‌های دولت در سطح روستاهاست که امروز با توافق به‌عمل آمده با استاندار خراسان رضوی و بنیاد مسکن کشور این مهم صورت گرفت و این واحدهای مسکن محرومین تا دی ماه سال آینده ظرف یکسال ساخته و تحویل افراد می‌شود.

۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های عمرانی کشور پیش‌بینی شده است

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های عمرانی کشور پیش‌بینی شده است.

نوبخت اظهار کرد: همه پرداختی‌های جاری ما برای انجام کارهای عمرانی است، در ۹ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

معاون رئیس جمهور ایجاد اشتغال را یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم برشمرد و افزود: در تبصره ۱۸ بودجه سال آینده برنامه جامعی با  ۹ طرح از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی تقدیم شده است.

وی تصریح کرد: برای سال آینده ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی جدید برنامه‌ریزی شده است.

کمتر از ۱۰ درصد بودجه سال آینده وابسته به نفت است

نوبخت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: پرداخت حقوق پرسنل دستگاه‌های اداری، اجرای طرح فقرزدایی با اعتبار یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری برای توسعه و آبادانی کشور و محرومیت‌زدایی از جمله این اقدامات بوده است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: بخشی از این اقدامات با همکاری بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه دولت با انجام کارهای زیربنایی در کشور توجه ویژه‌ای به محرومین دارد، افزود: ما در یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم، انتظارمان از کسانی که داوری می‌کنند این است که دولت را دریاند و بدانند که در چه شرایطی از لحاظ منابع درآمدی قرار داریم.

نوبخت ادامه داد: برای صادرات هر بشکه نفت باید از مسیرهای پرخطری عبور کنیم، ۵۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده بوده که بدون وابستگی به نفت است از این میان ۴۸ هزار میلیارد تومان مربوط به نفت بوده و وابستگی این بودجه کمتر از ۱۰ درصد است.

قطعه اول آزاد راه شمال ماه آینده افتتاح می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله برای احداث آزادراه شمال اظهار کرد: قطعه اول آزاد راه شمال ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: ظرف یکی دو ماه آینده چند آزادراه و بزرگراه افتتاح می‌شود و در ماه گذشته نیز راه‌آهن میانه به بستان‌آباد با ۱۳۲ کیلومتر دوخطه افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نوبخت گفت: با افتتاح خط راه‌آهن میانه به بستان‌آباد چهار استان به شبکه ریلی کشور وصل شد که در تلاش هستیم بیرجند را نیز به شبکه نیز وصل کنیم و یک خط راه‌آهن هم از بندر اقیانوسیه در چابهار به سمت زاهدان در حدود ۵۲۰ کیلومتر در حال احداث است که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تمام کشورها در تحریم ایران، آمریکا را دنبال می‌کنند 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دومین سال تحریم بزرگ به سر می‌بریم، بیان کرد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که معلوم است هنوز باورشان نشده که ما در چه حد از فشار جهانی قرار داریم.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شودسال آینده نیز این تحریم‌ها ادامه داشته باشد، بنابراین اداره کشور در چنین وضعیتی نیازمند همدلی و یکدستی است.

نوبخت با تاکید بر اینکه این تحریم نقطه مولد اقتصاد نفتی ما را هدف قرار داده است، متذکر شد: در این تحریم غیر از بحث ممنوعیت در صادرات نفت هر نوع مبادله ارزی نیز با همین ویژگی تحریم مواجه است. 

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: متأسفانه به رغم یکجانبه بودن تحریم‌ها، سایر کشورها از دوست تا دشمن با تحریم یکجانبه آمریکا مشابه مصوبه و قطعنامه سازمان ملل برخورد می‌کنند و خود را موظف می‌دانند در این تحریم آمریکا را دنبال کنند. 

وی متذکر شد: بخش قابل توجهی از منابع ارزی و ریالی ما در این تحریم از چرخه اقتصاد خارج شد و از سویی مطالباتی که وجود دارد هیچکدام معطوف به تحریم‌ها و تغییر درآمدهای ما نیست. 

نوبخت اظهار کرد: سال گذشته از نظر میزان منابع ارزی برای سال جاری ۱۵۳ هزار میلیارد تومان تصویب کردیم اما پیش‌بینی ما این است که بیشتر از ۴۳ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان قابل تعهد نیست، یعنی به یک سوم رسیده است و تأثیر خود را بر روی رقم دوم درآمدی ما که مالیات است نیز می‌گذارد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: محدودیت منابع ما جدی است اما مصارف ما به هیچ‌ وجه  تناسب با درآمدها ندارد، چهار قلم در مصارف ما وجود دارد که ما نمی‌توانیم از کنار آن‌ها بگذریم. 

وی با بیان اینکه ما بودجه را به ۱۰ امور تقسیم می‌کنیم اما چهار مورد اصل تمام امور را به خود تخصیص داده است، امور رفاهی، آموزش‌وپژوهش، نیروهای مسلح و بخش سلامت و درمان را چهار حوزه مهم جهت تامین منابع برشمرد که جهت تخصیص بودجه الزامی هستند.

نوبخت تأکید کرد: باید با دقت و برنامه‌ریزی درست از همین منابع به نحو احسن استفاده کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.