«ایرج مسجدی» در دیدار با «محمدعلی الحکیم» ضمن تشریح همکاری‌ها و پیوندهای بین دو ملت و دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق بر بازگشایی سرکنسولگری کشورمان در نجف تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم بازگشایی سریع سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف خواستار رفع خسارت‌های وارده به سرکنسولگری‌های کربلا و نجف شد.

سفیر ایران همچنین مراتب دعوت «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان را از «الحکیم» همتای عراقی خود برای حضور در نشست آتی «مجمع گفت و گوی تهران» به وی ابلاغ کرد.

آشوبگران و باندهای مزدور و وابسته به دشمنان دو ملت ایران و عراق در پوشش اعتراض‌های اخیر عراق در چند نوبت به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای نجف و کربلا حمله بردند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند.

به دنبال این حوادث و تخریب کامل ساختمان فعالیت سرکنسولگری جمهوری ایران در نجف متوقف شد.

وزیر امور خارجه عراق پس از این حوادث در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف ضمن عذرخواهی از اقدام خرابکارانه در تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد.

تارنمای عراقی «افاق» چند روز بعد از این واقعه از دستگیری فرد نفوذی در میان معترضان عراقی خبر داد که عامل آتش‌زدن کنسولگری ایران در نجف بوده است.

وی اعتراف کرده بود که در مقابل دریافت ۳۰ هزار دلار از سفارت امارات در عراق، اقدام به آتش‌زدن کنسولگری ایران در نجف کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.