علی ربیعی، سخنگوی دولت،  ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا برای حمله به مواضع نظامیان عراق، بیان داشت: حملات غیرقانونی و ناموجه آمریکا به پایگاه نیروهای مردمی عراق به شهادت شماری از مردم عراق منجر شد. دولت آمریکا برای توجیه این تجاوز و قتل عام، گروه های مردمی عراق را در ادامه دروغ های تکراری، تحت حمایت ایران و عامل حملات به مقر نیروهای آمریکایی در آن کشور معرفی کرده است.

وی ادامه داد: ما هرگونه نقش آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین المللی باشد.

ربیعی اظهار داشت: طنزآمیز است که آمریکا هنوز بخش هایی از عراق را تحت اشغال خود گرفته و بدون اجازه دولت عراق، مردم این کشور را بمباران می کند و بی شرمانه ادعا می کند که به حاکمیت دولت عراق احترام می گذارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این حمله تجاوزکارانه که آمریکا با تلاش برای فریب دادن افکار عمومی جهان آن را حمله دفاعی نامیده است، تایید دیگری بر نقش مخرب آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه و به ویژه در عراق بود؛ تا جایی که مقامات رسمی دولت، احزاب و شخصیت های برجسته عراقی را هم به خشم آورد.

ربیعی خاطر نشان کرد: این واقعه یکبار دیگر نشان داد که تا زمانی که آمریکا به حضور ناخوانده خود در عراق و سوریه ادامه می دهد، صلح برای همگان دور از دسترس خواهد بود. هشدار می دهیم که اینگونه اقدامات نسنجیده و خودسرانه که ناقض آشکارترین مقررات بین‌المللی است، جز افزودن بر حس بیزاری از اشغالگری و تشدید ناامنی نتیجه دیگری نخواهد داد.

ماجرای دیدار اعضای گروه تروریستی الاحوازیه با رئیس پارلمان کویت 

همچنین بنابر گزارش ایسنا، ربیعی در واکنش به دیدار اخیر جمعی از اعضای گروه تروریستی و جدایی طلب الاحوازیه با رئیس پارلمان کویت و اعطای نشان افتخار به یکی از آنها تصریح کرد: این خبر برای ما هم غیرمترقبه و ناامید کننده بود. ما روابط خوبی با کویت داریم و انتظار نداشتیم که چنین اخباری از کویت به گوش برسد. البته پیگیری های ضروری صورت گرفت و بعد از احضار کاردار کویت به وزارت امور خارجه و متعاقباً دیدار سفیر کشورمان در کویت با قائم مقام وزارت امور خارجه آن کشور، به ما اطلاع دادند که دولت کویت از این ماجرا باخبر نبوده و این دیدار بر اساس تصمیم شخصی رئیس پارلمان کویت صورت گرفته است. البته این توضیح قانع کننده نیست ولی امیدواریم همانطور که دولت کویت قول داده است، این موضوع را از راه های قانونی پیگیری کند.

وی افزود: ما امیدواریم که دولت کویت حسن نیت خود را در عمل نیز ثابت کند و اطمینان پیدا کند که هرگز چنین اتفاقاتی که به سرعت می تواند تاثیر منفی بر روابط دوستانه ما بگذارد، در آینده تکرار نخواهد شد. ما با جدیت، پیگیری های دولت کویت تا بازسازی کامل اعتمادی که پایه ی مناسبات دوستانه و حسن همجواری است، زیر نظر خواهیم گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.