رسانه های مکتوب چاپ بیروت امروز (دوشنبه) گزارش کردند: دیاب وزیر ارتباطات خود را که هوادار فراکسیون «گردهمایی برای مشورت» در مجلس و از جریان های اهل تسنن است، انتخاب کرده و قصد دارد برای وزارت خانه های تربیت و آموزش عالی و نیز فرهنگ هم ۲ وزیر سُنّی تعیین کند.

هم چنین وزیر کشور دیاب، سنی خواهد بود و او چهار وزارت خانه ی دارایی، بهداشت، کشاورزی و ورزش و جوانان را به هواداران ۲ جنبش شیعی امل و حزب الله واگذار می کند.

از کابینه ی ۱۸ نفری دیاب یک وزیر نیز از طایفه ی دروزی ها که جزو مسلمانان هستند،  تعلق دارد و ۹ وزیر دیگر از مسیحیان مارونی، کاتولیک، ارتدکس، پروتستان و ارمنی خواهند بود.

روزنامه ی مسیحی «الجمهوریه» نوشت: نخست وزیر منتخب از وزیران دولت قبل و نیز مقام های حزبی و سیاسی در کابینه خود استفاده نمی کند. همچنین او از اشخاص تحریک کننده به ویژه برخی طرفداران «ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه و نیز «سعد حریری» رییس جریان «المستقبل» دعوت نخواهد کرد.

این روزنامه افزود: یکی از ابزارهای فشار مخالفان دیاب ظرف روزهای آینده «توسل به خیابان» و کشاندن طرفدارانشان به تجمع و تظاهرات خیابانی خواهد بود.

در همین ارتباط عصر دوشنبه ده ها تن از معترضان روبروی ساختمان بانک مرکزی لبنان در خیابان الحمراء در غرب بیروت تجمع و مسیر را مسدود کردند.

الجمهوریه نوشت: جامعه جهانی و کشورهای عربی به ویژه حوزه خلیج فارس خواستار تسریع در تشکیل دولت و نجات لبنان از بحران هستند و امیدوارند که این کشور سرنوشت سوریه را پیدا نکند.

روزنامه لبنانی «الانباء» نوشت: «جریان آزاد ملی» به رهبری «جبران باسیل» فضا و روند تشکیل دولت را مثبت می داند و معتقد است این روند به خوبی پیش می رود.

این جریان وعده ی کمک به دیاب برای تسهیل و تسریع در تشکیل کابینه داده است زیرا این امر خواست «میشل عون» رییس جمهوری لبنان است.

روزنامه «الشرق» چاپ بیروت با اشاره به تشدید بحران اقتصادی و گرانی کالاها نوشت: نخست وزیر منتخب برای کنترل این بحران، دولت کوچک، فن سالار و غیر حزبی می خواهد اما «جریان آزاد ملی» و هم پیمانانش مانند جنبش امل و حزب الله در صدد تشکیل دولت تکنو - سیاسی (ترکیبی از فن سالاران و شخصیت های سیاسی) هستند.

الشرق اضافه کرد: دیاب اگر تسلیم احزاب و شخصیت های سیاسی شود ممکن است پس از تعطیلات سال نو، آتش جنبش اعتراضی مردم دوباره شعله ور شود زیرا درخواست رهبران و طرفداران این جنبش، تشکیل و معرفی دولت مستقل، فن سالار و بی طرف است.

این روزنامه همچنین نوشت: نیروهای ۸ مارس لبنان که طرفدار ایران و سوریه هستند خود را مانع تشکیل دولت دیاب نمی دانند بلکه جریان سنی المستقبل و هم پیمانانش را مانع اصلی قلمداد می کنند و معتقدند این جریان به دنبال فشار به وی برای انصراف از تشکیل دولت است.

روزنامه لبنانی «الدیار» نوشت: دیاب تحت فشار از تشکیل دولت انصراف نمی دهد، استعفا نمی کند، ماموریتش را تا آخرین مرحله انجام و دولت متخصصان و پاک دستان که قادر به اداره امور باشد، تشکیل خواهد داد.

یک دلیل جدیت دیاب برای تشکیل سریع دولت فن سالار، تعمیق بحران اقتصادی است و در همین ارتباط "منصور بطیش" وزیر اقتصاد لبنان یکشنبه شب گفت: بهای کالاها و خدمات افزایش و ارزش پول ملی در مقابل دلار کاهش یافته به گونه ای که این روزها هر دلار آمریکا در صرافی ها و بازار سیاه معادل ۲۲۲۰ لیره مبادله می شود.

پیش از بحران هر دلار معادل ۱۵۰۰ لیره لبنان بود.

 روزنامه «اللواء» چاپ بیروت نوشت: عده ای از جوانان اهل سنت طی دو شب گذشته روبروی منزل نخست وزیر منتخب در محله «تله الخیاط» در غرب بیروت تجمع کردند تا با فشار سیاسی و میدانی وی را وادار به انصراف از تشکیل کابینه کنند.

گفته می شود نخست وزیر منتخب دوشنبه شب با رییس جمهوری لبنان در مورد تازه ترین وضعیت کابینه ی جدید دیدار و گفت وگو می کند.

این روزنامه همچنین نوشت: عون می خواهد «سلیم جریصاتی» وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری در این پست باقی بماند، حال آنکه دیاب در صدد حذف هفت وزیر دولت یا مشاور در امور مختلف است.

اللواء افزود: حزب الله نیز می خواهد "جمیل جبق" وزیر بهداشت در این وزارت خانه ابقا شود، جنبش امل در نظر دارد «حسن اللقیس» وزیر قبلی کشاورزی لبنان دوباره به این سمت دست یابد حال آنکه دیاب نمی خواهد از وزیران فعلی و پیشین و نیز وزیران عضو احزاب سیاسی استفاده کند.

اللواء نوشت: جریان آزاد ملی نیز معتقد است ندا بستانی وزیر نیرو (آب و انرژی) باید در این وزارت خانه ابقا شود زیرا فن سالار (تکنوکرات) است و معیارهای دولت فن سالار را دارد.

روزنامه «الاخبار» نوشت: تاکید دیاب این است که در تشکیل کابینه از جوانان و زنان نیز استفاده کند و دو وزیر از کابینه ی او از جمله وزیر کار، زن خواهند بود.

این روزنامه نوشت: جنبلاط، سمیر جعجع و حریری مدعی هستند که جبران باسیل و جنبش های امل و حزب الله در مسیر این دولت سنگ اندازی می کنند. اما محمد رعد رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در مجلس لبنان یکشنبه شب در نبطیه در جنوب لبنان گفت: برخی می خواهند حزب الله را به جایی که نمی خواهد، بکشانند در حالی که این حزب در صدد ایفای نقش مثبت در تشکیل کابینه دیاب است.

رعد افزود: اگر دولت به زودی تشکیل نشود لبنان ممکن است بیش از این در گرداب بحران فرو رود و گرفتار هرج و مرج شود.

هم چنین شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مرحله انتخاب نخست وزیر تمام شده است و باید زمینه را برای تشکیل دولت و انتخاب وزیران هموار کرد و هر تلاشی برای محاصره کردن حسان دیاب، بازگرداندن لبنان به مرحله بی دولتی است و این اقدامی علیه منافع ملی است.

به گزارش دفتر رسانه ای حزب الله لبنان، وی افزود: نخست وزیر منتخب در تلاش است دولت بزودی تشکیل شود و تماس های خود را در همه سطوح سیاسی و ملی انجام می دهد؛ اما جای تعجب است که برخی نخست وزیران پیشین با این که تشکیل دولت هایشان چندین ماه طول کشید، اکنون برای تشکیل دولت دیاب روزشماری می کنند.

قرار است هفته آینده هیات دولت جدید لبنان به ریاست «حسان دیاب» با  ۱۸ وزیر که  ۹ وزیر آن، مسلمان و ۹ وزیر مسیحی هستند، تشکیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.