محمدطاهر کنعانی نوشت: مانور نظامی مشترک ایران و روسیه و چین شاید اولین مانور مشترک دریایی ایران و قدرت‌های جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. تاکنون ایران در منطقه مانورهای زیادی برگزار کرده ولی این مانور با شرکت دو قدرت جهانی در نوع خود بسیار بدیع و قوی و معنادار و خوفناک برای قدرت‌های سنتی خلیج فارس است.

اعراب منطقه نیز که سالیان سال نان ایران‌هراسی را می‌خوردند و حاشیه امن در منطقه درست کرده بودند دیگر وقت آن رسیده که با ایران رفتار دوستانه در پیش گیرند.

از نظر نظامی برگزاری این مانور دستاوردهای زیر را دارد:

۱. نیروی دریایی ایران امکانات و تجهیزات قدرت‌های چین و روسیه را از نزدیک رصد می‌کند و به نقاط قوت و ضعف خودش پی می‌برد.

۲. حضور چین و روسیه در مانور مشترک با ایران نشانگر توان ذاتی نیروی دریایی ایران است که این قدرت‌های جهانی حاضر به برگزاری مانور مشترک با ایران شدند.

۳. در این مانور یگان‌های نظامی ایران برای اولین بار در موضع یک مانور بین‌المللی قرار می‌گیرند و به خود باوری و اعتماد به نفس بیشتری می‌رسند.

۴. اقدام عملی چین و روسیه در مانور مشترک نشانگر حسن نیت هر چند ناچیزشان در تعامل و اتحاد منطقه‌ای با ایران است.

۵. تجهیزات نظامی ایران با این مانور قابلیت بهینه‌سازی و تلفیق بیشتر با جنگ‌افزارهای چین و روسیه یافته و اثرات تحریم‌های آمریکا در عرصه نظامی کمتر می‌شود.

این مانور آیا نقطه‌ی پایان بر برتری نظامی آمریکا در خلیج فارس است؟

به‌نظر می‌رسد چین و روسیه بارها امتحان خودشان را پس دادند و متحد وفاداری برای ایران نبودند. آنها از سرسختی و عدم انعطاف ایران علیه آمریکا آگاهند و در فرصت مقتضی از ایران به‌عنوان برگ برنده در معاملات خود با امریکا و اعراب و اسرائیل استفاده می‌کنند.

ایران باید مواظب باشد که باز هم وجه المصالحه بازی قدرت‌های جهانی نشود و این بار حداقل همین یک بار عقلانیت و درایت به‌خرج دهد و قبل از اینکه بازی بخورد؛ کنش‌گری قدرت‌های جهانی را رصد کرده و از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کند. دوست امروز ممکن است دشمن خونی فردا باشد.

سیاست نباید تابع ایدئولوژی خصمانه و متعصبانه باشد. انعطاف در سیاست خارجی و تعامل با همه قدرت‌ها و کشورها بدون محدودیت‌های نامعقول شرط لازم دفاع از منافع ملی است. سیاست موازنه منفی و توازن‌سازی بین قدرت‌های جهانی در منطقه سیاست سنتی ایران بوده و با استفاده از برگ برنده قدرت‌های دیگر از فزون‌خواهی روس‌ها جلوگیری کرده‌اند.

سیاست موازنه منفی از زمان محمد مصدق علیه الرحمه برای تقویت استقلال ایران مقابل قدرت‌های جهانی مطرح بود. طبق این راهکار ایران نباید برای وابستگی به یک قدرت جهانی رابطه خود را با قدرت‌های دیگر بین‌المللی قطع کند. در موازنه همه قدرت‌ها در کنار هم نگریسته می‌شوند و نه مقابل هم.

خداوند متعال نیز  در قرآن کریم به سیاست موازنه منفی تصریح فرموده‌اند.

 وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ ۴۰ /بقره

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.