محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در مصاحبه مفصلی با العهد درباره حمله آمریکا به مقرهای این گردان‌ها گفت: قبلا آمریکا گردان‌های حزب‌الله را به حمله به پایگاه‌هایش از جمله پایگاه "k۱" متهم کرده بود. آمریکا و رسانه‌هایش و همچنین رژیم اسرائیل کمپین گسترده‌ای را علیه ما به راه انداختند تا بهانه لازم را برای هدف قرار دادن گردان‌ها به دست آورند. آن‌ها معتقدند که حزب‌الله و حشد شعبی تهدیدی علیه آن‌ها و خطری علیه امنیت اسرائیل هستند. قبل از این می‌خواستند از تظاهرات سوءاستفاده کنند تا شرایط به مرحله جنگ داخلی و آشوب برسد اما به خاطر آگاهی مردم عراق و نقش بزرگ این گروه‌ها و مواضعشان شکست خوردند. در نتیجه به مرحله دوم منتقل شد تا بهانه را برای حمله به حزب‌الله به دست بیاورد. آمریکا پایگاه‌های حزب‌الله در مرزهای عراق و سوریه را هدف قرار داد چراکه می‌دانست وجود این گروه‌ها در این منطقه برای این کشور تهدید است.

وی درباره آمار شهدای این حمله گفت: تعداد شهدا به ۲۷ تن و تعداد زخمی شدگان به ۵۱ تن رسیده است. این حمله گسترده بود و در آن از جنگنده‌ها و سلاح پیشرفته استفاده شد. آن‌ها بیش از یک پایگاه را هدف قرار دادند. ما امیدواریم که این آمار نهایی باشد. ما به جامعه عراق، جامعه بین‌الملل و جامعه اسلامی و عربی می‌گوییم که امروز ۴۰ میلیون عراقی مورد هدف قرار گرفتند، ۴۰ میلیون عراقی شهید شدند و ۴۰ میلیون عراقی زخمی شدند. و کسانی که حاکمیت و کرامتشان نقض شد ۴۰ میلیون عراقی بودند. موضوع خیلی بزرگتر از چیزی است که ما فکرش را می‌کنیم موضوع درباره حاکمیت عراق و جنایتی است که تروریسم دولتی محسوب می‌شود. موضوع درباره لطمه به حاکمیت عراق و نقض توافق‌نامه دفاع استراتژیک است.

محیی درباره اینکه آیا در این حمله افراد غیر عراقی هم شهید شدند، گفت: مطمئنا نه. این دروغ‌ها را آمریکا و شبکه هایی مثل العربیه، الحدث و الحرة درست می‌کنند. آمریکا تلاش می‌کند که این پیام را به عراقی‌ها برساند تا این تجاوز را قبول کنند و این توجیه را بپذیرند که در این مناطق ایرانی‌ها یا غیرایرانی‌ها بوده‌اند. کسانی که در این مناطق شهید شدند عراقی بودند اما معمولا رسانه‌ها می‌خواهند دروغ‌گویی‌هایشان را به خاطر شکستی که متحمل آن شدند، توجیه کنند. امروز آمریکا دست به احمقانه‌ترین عملیات در عراق زد. معمولا گروه‌ها را مورد هدف قرار می‌داد اما اعلام نمی‌کرد یا اشاره می‌کرد که رژیم اسرائیل حملات را انجام داده اما امروز با این بی‌شرمی مرتکب چنین حماقتی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا این حمله با شکست عربستان در یمن ارتباط دارد یا خیر گفت: مطمئنا ارتباط دارد. آمریکا در تحقق نتایج سریع شکست خورده است. آمریکا برای ایجاد جنگ داخلی در داخل عراق تلاش می‌کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گفت که با آمریکایی‌ها برای کشاندن اعتراضات به جنگ داخلی، حمله به پایگاه‌های حشد شعبی و ضربه به ایران به هماهنگی می‌پردازد. آمریکا از چند وقت پیش برای رسیدن به چنین اهدافی و از بین بردن قدرت حشد شعبی تلاش می‌کرد و شاید داعش بزرگترین طرح آمریکا بود. این شکست آمریکا را به این مرحله کشاند و ما معتقدیم که آمریکا امروز بحران زده، شکست خورده و در موضع بسیار دشواری است و نتوانست اراده سیاسی خود را تحمیل کند. نتوانست مردم عراق و مسلمانان شیعه را به جنگ داخلی بکشاند.

وی درباره پاسخ به آمریکا گفت: ما بعد از سال ۲۰۱۲ تجربه کسب کردیم. ما به عنوان گروه مقاومت که بعد از اشغال عراق توسط آمریکا تأسیس شد توانستیم با امکانات اندک آمریکایی‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کنیم. آن‌ها از طرف‌های منطقه‌ای می‌خواستند که به گروه‌های مقاومت بگویند سربازان آمریکایی‌ را هدف قرار ندهند. امروز عراق با گروه‌ها، ارتش و حشد شعبی امکانات عالی دارد که شاید حتی ارتش آمریکا هم آن را نداشته باشد این یعنی عراق قادر است با این توانایی‌ها آمریکا را مجبور به خروج از عراق کند. شاید قبلا نمی‌توانستیم با موشک‌هایمان پایگاه عین الاسد یا دیگر پایگاه‌ها را هدف قرار دهیم اما اکنون این مسئله ممکن است و آمریکا این را می‌داند. آمریکا خود را در چالش بزرگی قرار داده است و در مقابل مرحله‌ای از رویارویی‌ها قرار دارد که موجب از بین رفتن بخش زیادی از جایگاه و هیبتش خواهد شد. ما آماده رویارویی هستیم اما منتظر دستورات فرماندهی هستیم. رویارویی نیاز به بررسی شرایط و واقعیت سیاسی و امنیتی عراق و منطقه دارد. آمریکا به خوبی می‌داند که پاسخ ما بسیار بزرگ و کوبنده خواهد بود.

وی گفت: پیام من به مردم عراق این است که ما فرزندان این ملت هستیم و در کنار آن‌ها می‌مانیم. اما نصیحتی به آمریکایی‌ها می‌کنم که شاید خیلی به دردشان بخورد. اگر می‌خواهند سربازانشان هدف قرار نگیرند بهتر است عراق را ترک کنند دیگر توجیهی برای حضورشان در عراق وجود ندارد. مردم عراق با آن‌ها مخالفند. اگر می‌خواهند بینشان به خاک مالیده نشود و در مقابل جهان با این قدرت عظیم رسوا نشوند هرچه سریع‌تر عراق را ترک کنند.

وی گفت: آمریکا زمانی که می‌خواهد گروه یا یک گروه عراقی را هدف قرار دهد این گروه را به ایران منتسب می‌کند. واشنگتن از عراق برای تسویه‌حساب استفاده می‌کند.  آمریکایی‌ها فرزندان ملت عراق را که با داعش جنگیدند وابسته به ایران می‌دانند. حضور آمریکا در عراق غیرقانونی است. آمریکا می‌خواهد این توهم را به همگان بقبولاند که به درخواست دولت در عراق است. واشنگتن بعد از اطلاع یافتن از قدرت حشد شعبی پروژه‌ای به نام "آینده عراق" را مطرح کرده که مرحله مابعد داعش را ترسیم می‌کند و مهم‌ترین بندهای آن مقابله با "نفوذ ایران" و حشد شعبی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.