توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه

خبرنگاری درباره پرونده های آبان ماه سئوال کرد. غلامحسین اسماعیلی گفت: رسیدگی های دادسرایی اکثرا انجام شده است و اکثر قریب به اتفاق بازداشت شدگان تحت تعقیب قرار گرفته و آزاد شدند. از تعداد زیادی از آنها رفع اتهام شده است. نسبت به کسانی که دلایل موجود زیاد بوده است، دادستانها کیفرخواست صادر کردند.

وی افزود:در برخی استانها، دادگاه ها برگزار شده و برخی دادگاه ها هم برگزار خواهد شد. رسیدگی به عناصر اصلی و اغتشاشگرانی که عامل آتش زدن منابع و اموال عمومی و عناصر مرتبط با خارج با تمام شدن فرآیند رسیدگی اطلاع رسانی می کنیم.

توضیح اسماعیلی درباره تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه

خبرنگاری از اسماعیلی خواست درباره تعداد کشته شدگان در حوادث آبان ماه شفاف سازی کند. اسماعیلی گفت: ادعاهای دروغین بیگانگان را شاهدیم که جعل اخبار و دروغ سازی در رسانه های مختلف را انجام می دهند. آمار ادعایی آنها با واقعیت انطباق ندارد. در حوزه داخل گفته شده قوه قضاییه و دادستانی باید آمار کشتگان را اعلام کند. این اشتباه است. قوه قضاییه گزارش حوزه ماموریت خود را می دهد ولی در این حوزه، مسئولیت با دبیرخانه شورای امنیت کشور است و سیاستهایی نیز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است تا کشته شدگان تفکیک شوند. کسانی از مردم بیگناه توسط اشرار و با سلاح غیرسازمانی کشته شدند. اخیرا بیش از ۱۲۰ قبضه سلاح برای بهره برداری در اغتشاشات در اصفهان کشف شد و قرار بود استفاده شود. برخی از این سلاحها ساخت آمریکا بود و با سفارش آنها به کشور وارد شده بود. از ناحیه اغتشاشگران، افراد زیادی مجروح شدند. برخی به قتل رسیدند. برابر مصوبه شورای امنیت کشور، شورای امنیت مسئول حوادث بنزینی است و نتیجه بررسی ها توسط شورای امنیت کشور و دبیرخانه آن ارائه می شود. از ما به عنوان دستگاه قضایی، هر آنچه اطلاعات نیاز داشتند گرفته اند.

توضیح درباره وثیقه بازداشتی های آبان و بازداشت نوجوانان

خبرنگاری درباره عدم تعیین تکلیف پرونده برای برخی بازداشتی های آبان ماه و ندادن فرصت آزادی به آنها با وثیقه پایین و دستگیری نوجوانان در آبانماه و اعزام آنها به کانون اصلاح و تربیت سئوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای تامین وثیقه، ملاک، توان فرد نیست، بلکه نوع اتهام انتسابی و مجازات قانونی آن جرم ملاک است. البته در برخی جاها شخصیت فرد که آیا اهل فرار و مخفی شدن است یا نه مطرح است. این که بگوییم وثیقه از توان خارج است، به عنوان مثال آدم کم توانی خسارت ۱۰۰ میلیونی به کسی وارد کرد بگوییم چون کم توان است، خسارت کمتر از ۱۰۰ میلیون بگیریم؟ مبنای قانونی برای تامین وثیقه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نوجوانانی هم که اشاره کردید تا دو هفته قبل، دو سه نفر بازداشت بودند و بقیه آزاد شده بودند. همان موقع هم قرار بود این دو سه نفر سریعا تعیین تکلیف شوند. بعید می دانم امروز کسی از این افراد در کانون اصلاح و تربیت در بازداشت باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.