گردان‌های حزب‌الله عراق هشدار داده بودند که به حمله اخیر واشنگتن به مقرهای الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه پاسخ می‌دهند.

هزاران عراقی معترض امروز (سه‌شنبه) در پی تشییع شهدای الحشد الشعبی، مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع و اعتراض کردند و خواستار تعطیلی سفارت آمریکا و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شدند. 

پیش از این «محمد محیی» سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با چند رسانه بر ضرورت پاسخگویی به واشنگتن در پی حمله اخیر به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار، تاکید کرد.

با اینحال، «مارکو روبیو» سناتور  ایالت فلوریدا آمریکا در صفحه توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران، حمله به سفارت آمریکا در عراق را به تهران نسبت داد و نوشت: «ایران مستقیماً مسئول سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در عراق است و باید برای این کار و امنیت تمامی آمریکایی‌هایی که در آنجا خدمت می‌کنند، پاسخگو باشد».

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد.

منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دست‌کم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

پیشتر، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اذعان کرد که کشورش برای اهدافی مرتبط با ایران، به نیروهای عراقی در خاک این کشور، حمله کرده است.

وی درباره حمله ارتش آمریکا به مواضع گروه حشد الشعبی اذعان کرد که این حمله بنا بر انگیزه‌های ضدایرانی انجام شده است. پامپئو ادعا کرد: این، اقدامی دفاعی بود و برای محافظت از شهروندان و نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین برای بازدارندگی مقابل ایران اجرا شد. اقدامی که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران (در حمله به پایگاه K-۱) انجام دادند در راستای نادیده گرفتن حاکمیت اصولی مردم عراق بود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.