اقدام چین در اعزام یک کشتی گارد ساحلی خود به آب‌های «ناتونا» در دریای چین جنوبی که درباره مالکیت آن بین جاکارتا و پکن اختلاف وجود دارد، اعتراض دولت اندونزی را به دنبال داشته است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه اندونزی در اعتراض به آنچه که نقض تمامیت سرزمینی این کشور توسط یک کشتی چینی خوانده، سفیر پکن در جاکارتا را احضار و مراتب اعتراض اندونزی را به او ابلاغ کرده است.

طبق گزارش‌ها، یک کشتی گارد ساحلی چین وارد آب‌های «ناتونا» در دریای چین جنوبی شده است؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن بین این کشور با اندونزی مناقشه وجود دارد.

دولت اندونزی اعلام کرد، در جریان حضور سفیر چین در وزارت خارجه اندونزی، مقام‌های جاکارتا اعلام کردند که اندونزی به هیچ وجه خطوط مرزی اعلامی «جمهوری خلق چین» را به رسمیت نمی‌شناسد و این خطوط با مقررات کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) مغایرت دارد.

وزارت خارجه اندونزی افزود، هماهنگی‌ها بین این وزارتخانه با ارتش و وزارت امور دریایی و شیلات این کشور به منظور اطمینان حاصل کردن از اجرای قانون و تامین منافع اندونزی در منطقه انحصاری اقتصادی ادامه می‌یابد.

طبق گزارش آناتولی، آب‌های ناتونا که در بخش جنوبی دریای چین جنوبی واقع است، ذخایر غنی گازی و نفتی دارد که هنوز اکتشاف نشده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «چین ادعای مالکیت بر تقریبا همه ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت دریای چین جنوبی را دارد و این ادعا با ادعاهای دریایی ویتنام، تایوان، فیلیپین، مالزی و برونئی همخوان نیست».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.