«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پکن واشنگتن  را دلیل ریشه‌ای و اصلی بحران به وجود آمده برای برجام دانست.

بنا به گزارش «لیجیان ژائو» معاون دبیرکل اداره ارتباطات وزارت امور خارجه چین، یی تصریح کرد: «خروج یکجانبه آمریکا از برجام، طفره رفتن از تعهدات بین‌المللی‌اش و تحمیل فشارهای حداکثری به ایران، دلیل ریشه‌ای اوضاع پرتنشی است که در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به وجود آمده است».

این دیپلمات چینی در خصوص برجام تصریح کرد: «تغییرات مهمی برای موضوع هسته‌ای ایران در حال رخ دادن است و اینکه برجام با چالش‌های جدی روبرو است».

وی ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «برجام مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است و برآیند مهم دیپلماسی چندجانبه بود. حفاظت از اقتدار و اثربخشی برجام، حفاظت از چندجانبه‌گرایی و قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل است».

وانگ یی ادامه داد: چین از تمامی تلاش‌های سازنده‌ای که به کاهش تنش‌ها و حفظ برجام کمک کند، حمایت می‌کند. طرفین برجام باید به مسیر درست پایبند باشند و در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنند و اختلافات فعلی را از طریق مذاکره و گفت‌وگو مدیریت کنند و همچنان به حفظ و اجرای برجام ادامه دهند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.