در ادامه روند کاهش تنش میان مسکو و کی‌یف، رؤسای جمهور روسیه و اوکراین امروز (سه‌شنبه) تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. 

به نوشته پایگاه خبری شبکه «آر.تی»، دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز گفت که او در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در مورد اوضاع شرق اوکراین صحبت کرده است. طرفین در این تماس ابراز امیدواری کرده‌اند که مناطق شرقی اوکراین به زودی شاهد آتش‌بس کامل باشد.

این گفت‌وگوی تلفنی چند روز پس از انجام اولین دور مبادله اسرا میان ارتش اوکراین و استقلال‌طلبان روس‌تبار، صورت گرفته است. روسیه و اوکراین دیروز هم بر سر یک توافق پنج ساله برای ادامه انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین توافق کردند.

بنا بر اعلام کی‌یف، در تماس امروز زلنسکی و پوتین، توافق شده است که طرفین فورا هماهنگی برای تهیه فهرست تازه‌ای اسرا و انجام دور جدیدی از مبادله اسرا را آغاز کنند.

سران دو کشور از توافق گازی روز گذشته هم استقبال کرده‌اند.

پوتین و زلنسکی روز ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در حضور سران فرانسه و آلمان در شهر پاریس با یکدیگر دیدار کردند. از آن زمان تنش میان دو کشور سیر نزولی گرفته است.

روابط روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴، بعد از سقوط دولت وقت کی‌یف در اعتراضات مورد حمایت غرب و پس از آن بروز تنش در شرق اوکراین، تیره شده است. کی‌یف مسکو را به «اشغال» شبه جزیره «کریمه» متهم کرده، اما مسکو می‌گوید این منطقه که چند دهه پیش هم جزئی از روسیه بوده، با رأی مردم کریمه بار دیگر به روسیه بازگشته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.