رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس

12:30 - 1400/01/21
ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران رقم 3177 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که دومین رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد در یک روز کاری در تالار شیشه‌ای به شمار می‌رود و به لحاظ حجم تقاضا رکورد تاریخی را در بازار سهام شاهد بودیم. در این گزارش به بررسی دقیق‌تر گردش معاملات بورس در روز جاری می‌پردازیم.
رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس

دنیای بورس: طی معاملات امروز، بیش از 6 میلیارد برگه سهم به ارزش بیش از 3177 میلیارد تومان در 751 هزار و 679 نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. این اعداد به معنی خرید متوسط 4.4 میلیون تومانی در هر نوبت خرید و فروش است. از سوی دیگر مدت‌هاست قدرت جریان‌سازی در اختیار سهامداران حقیقی‌ست و این سهامداران خرد هستند که روند کلی بازار را تعیین می‌کنند اما این سرمایه‌های خرد در برخی از سهم‌ها به صورت ارتش پیاده نظام عمل کرده و با تجمیع قدرت خرید خرد به روندهای پرشتاب قیمتی کمک کرده‌اند و در برخی دیگر از سهم‌ها شاهد حضور قدرتمند پول‌های سرگردان کدهای حقیقی در نمادهای خاص هستیم که اگرچه به لحاظ تعداد زیاد نیستند اما تاثیرگذاری زیادی در جریان معاملات در نمادهای مختلف دارند. از این رو بررسی سهام با حضور پررنگ سهامداران حقیقی خالی از لطف نیست.

در جدول زیر برترین نمادهای بورسی و فرابورسی به لحاظ متوسط خرید هر کد حقیقی را مشاهده می کنیم. این جدول نمادهایی را نشان می‌دهد که کدهای حقیقی در آن با پول‌های به نسبت زیاد وارد شده‌اند و مقایسه متوسط ارزش هر معامله در بازار سهام که این روزها به 4.5 میلیون تومان رسیده‌است می‌تواند دید خوبی در خصوص این نمادها بدهد. در این جدول نمادهایی با ارزش خرید هر کد حقیقی بیش از 20 میلیون تومان به نمایش در آمده‌است.

 رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس18

جدول بعدی نمادهایی‌ست که حضور تعداد زیادی از خریداران حقیقی در آن به چشم می‌آید. نکته جالب توجه در خصوص نمادهای برتر از این منظر، میزان جابجایی زیاد سهام شرکت‌های برتر در این زمینه است که نوعی هجوم به سهم‌ها را تداعی می‌کند.

 رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس14

جدول زیر نیز بیشترین میزان جابجایی روزانه سهام به صورت درصد از سهام کل شرکت‌های بازار سرمایه آورده شده است که در نوع خود می‌تواند قابل تامل باشد. در این جدول نمادهایی که بیش از 5 درصد سهام شرکت آنها در معاملات روز جاری مورد داد و ستد قرار گرفتند آورده شده‌است.

رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس16