احد آزادی‌خواه با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص افزایش ۱۰ درصدی هزینه صدور و تمدید روادید ورود به ایران، اظهار کرد: لغو یا افزایش هزینه صدور روادید باید دلایل منطقی و قانع کننده‌ای داشته باشد تا برای کشور توجیه اقتصادی داشته باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در کنار لغو روادید متقابل با کشورهای همسایه که مراودات فراوانی با آن‌ها دارد، هزینه افزایش صدور یا تمدید روادید را برای مراوده با سایر کشورها به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی افزایش دهد. البته همه این موارد باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با توجیه اقتصادی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون فرهنگی مقرر شده که رقم ۱۲۰۰ میلیارد ریال از این منبع صرف توسعه زیرساخت‌های مرتبط با بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شود و به وزارتخانه اختصاص یابد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به افزایش هزینه عوارض خروج از کشور و صرف این هزینه در توسعه گردشگری، اضافه کرد: این بار با ابتکار کمیسیون فرهنگی محل درآمدی برای توسعه گردشگری از محل هزینه‌های خارجی به دست می‌آید.آزادی‌خواه تصریح کرد: وقتی زیرساخت‌های گردشگری کشور به لحاظ کیفی از رشد مناسبی برخوردار باشد، گردشگر خارجی ترغیب به حضور در کشورمان حتی با وجود افزایش هزینه روادید می‌شود.

ایران از سرآمدان گردشگری سلامت و مذهبی در منطقه

وی با یادآوری اینکه امروز ایران در حوزه گردشگری سلامت و حوزه گردشگری زیارتی و مذهبی از سرآمدان منطقه است، تصریح کرد: امسال با وضع هزینه عوارض خروج از کشور و لغو ارز مسافرتی بر اساس آمار نسبت به سال گذشته، مسافرت شهروندان ایرانی به ترکیه ۳۵ درصد کاهش یافت و جذب گردشگر از ترکیه به ایران نیز بیشتر از ۱۰ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده توفیق سیاست‌های گردشگری در کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه اکثر گردشگران جذب شده، توریست درمان و زیارتی بوده‌اند، افزود: این روند باید با برنامه‌ریزی در کشور و صرف درآمد حاصل از افزایش ۱۰ درصدی هزینه صدور و تمدید روادید به حوزه گردشگری ادامه پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.