حضور جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شرط حضور برخی تشکل‌های اصولگرا برای شرکت در اتئلاف بود، حضوری که ابتدا سعی شد به نقش مشورتی فروکاسته شود اما جامعه روحانیت قائل به نقش مشورتی نشد تا اینکه در نهایت شورای ائتلاف نقش داوری جامعه روحانیت را پذیرفت. اما حضور جامعه روحانیت مبارز به عنوان داور در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، چندان روشن نیست و کسی نمی‌داند این داوری چگونه تعریف شده است. 

موضوعی که پس از مدتی انتقاد آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس و حجت‌الاسلام پورمحمدی دبیرعالی جامعه روحانیت را نیز به همراه داشت‌. موحدی کرمانی با بیان اینکه سرنوشت داوری جامعه روحانیت در سازوکار شورای ائتلاف و عملکرد آن، روشن و شفاف نیست، تاکید دارد: اگر بر فرض، اختلاف‌نظر در هر مرحله‌ای بروز کرد نقش و چگونگی داوری جامعه روحانیت نباید مبهم باشد، بنابراین نقش داوری را روشن و بدون تعارف و کلی‌گویی بیان کنید. 

کریمی اصفهانی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید؛ «نقش داوری جامعه روحانیت مبارز به تائید همه اعضا رسیده و شورای ائتلاف بر نقش داوری جامعه روحانیت مبارز تاکید دارد» او معتقد است«جامعه روحانیت بر روی تمام بخش‌های شورای ائتلاف از فرآیند گرفته تا تعیین مصداق‌ها باید صحه بگذارد و در این صورت لیست مورد تایید و قبول همه اصولگرایان است.»

آقای کریمی اصفهانی! جامعه روحانیت ابتدا در جلسات شورای ائتلاف حضور نداشت و با توجه به تاکید برخی گروه‌های اصولگرا بر حضور جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف؛ قرار شد جامعه نقش داوری و محوریت در این شورا داشته باشد. اخیرا در نشستی که جامعه روحانیت داشتند؛ آقایان پورمحمدی و موحدی کرمانی از نادیده گرفته شدن نقش داوری جامعه روحانیت و مبهم بودن آن گلایه‌مند بودند. درباره‌ این موضوع در شورا چه صحبتی شده است، نقش جامعه روحانیت در شورا قرار است چگونه تعریف شود؟

جبهه پبروان خط امام و رهبری و تشکیلاتی که در دورن جریان اصولگرایی و شورای ائتلاف هستند، بر این اعتقادند که یک حزب و تشکل بی‌طرف که از جامعیت کامل برخوردار است و در موضوع تعیین کاندیداها ذی‌نفع نیست، باید داوری را برعهده بگیرد. از همان ابتدا، در تمام تشکل‌ها، جبهه‌ها و شورای ائتلاف بحث ما این بود که لیستی برای ما قابل قبول است که داوری تام و تمام جامعه روحانیت را به همراه داشته باشد.

محدوده داوری در شورای ائتلاف باید مشخص شود

لیکن این موضوع که جامعه روحانیت به چه نتیجه‌ای رسیده است که از موضوع داوری گلایه می کند، خودشان باید توضیح بدهند. نتیجه‌ای که ما در شورای ائتلاف بر اساس رای‌گیری به آن رسیده‌ایم این است که موضوع داوری را فراتر از فرآیندهای شورای ائتلاف به صورت تام و تمام قبول داریم. فرآیندها نباید جایگزین داوری شود و محدوده داوری نیز باید مشخص شود. 

جامعه روحانیت باید کل کار شورای ائتلاف را داوری کند

فرآیندی هم که در شورای ائتلاف طی می‌شود - که امکان دارد در تشکل‌ها و جبهه‌های مختلف متفاوت باشد- هم خود فرآیند باید مورد مداقه داوران قرار بگیرد و هم هنگامی که مصداق‌ها و لیست‌ها مشخص می‌شوند باید مورد تائید داوران باشد. این نشان دهنده آن است که جامعه روحانیت نه بخشی از کار شورای ائتلاف، بلکه کل کار شورا ارا باید بدون کم و کاستی داوری کند. این نظر حداقل ۲۰ تشکل اصولگرا است.

اما در حال حاضر جامعه روحانیت این انتقاد را دارد که نه تنها داوری در عمل رخ نداده بلکه سازوکارش هم مشخص نیست و ...

درباره این موضوع بابد دوستان جامعه روحانیت صحبت کنند. مسئله‌ای که در شورا مطرح و به رای گذاشته شد، محوریت جامعه روحانیت بود. موضوعی که آقای پورمحمدی عنوان کردند و در شورای رای آورد این بود که من عرض کردم. در فرآیند کار شورا در تمام زمینه‌ها باید داورها نظرشان را اعلام کنند. خدایی ناکرده نباید داوری را جایگزین فرآیند کنیم و این موضوع رخ نخواهد داد، چرا که داوری جایگاه خودش را هم درباره مسئله فرآیندها و هم درباره مصداق‌های لیست دارد. 

قرار شد جامعه روحانیت بر فرآیند کار شورای ائتلاف و مصداق ها صحه بگذارد

پس گلایه‌هایی که اقای پورمحمدی و موحدی کرمانی دارند، نشات گرفته از چیست؟

بنده نمی‌توانم به جای آنان صحبت کنم. بحث مفصلی که در جلسه شورای ائتلاف با حضور آقایان حدادعادل، چمران و سروری و... درباره داوری جامعه روحانیت شد، این بود که جامعه بر روی تمام بخش‌های شورای ائتلاف از فرآیند گرفته تا تعیین مصداق‌ها باید صحه بگذارد و این طور لیست مورد تایید و قبول همه اصولگرایان است.

شائبه‌هایی که مطرح شده این است که به دلیل این که افرادی مثل شما در جبهه پیروان یا جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، که معیارتان حضور جامعه روحانیت در شورای ائتلاف بوده است، شورای ائتلاف حضور جامعه روحانیت را پذیرفته است اما در واقع یک نقش فرمالیته به جامعه داده شده تا فقط گروه‌ها را جذب شورا کنند.  

شما از چند تشکل نام بردید که این گونه نیست، همه افراد حاضر در جلسه شورا به داوری تمام و کمال جامعه روحانیت رای دادند نه فقط بعضی گروه‌ها. حال باید جامعه روحانیت کار خودشان را انجام بدهند. تشکل‌ها اعلام موضع کرده‌اند و وضعیتشان مشخص است. مصداق و فرآیندها مورد تایید همگان است که جامعه روحانیت باید آن را تایید کند.

الان اعضای جامعه روحانیت حضور دارند و داوری می‌کنند؟ آقای مصباحی گفتند در دو جلسه‌ی اخر شورای ائتلاف شرکت نکردند...

من دلیل عدم حضور ایشان را نمی‌دانم، شاید مسافرت بودند یا...

کاندیدا بودن تعارضی با داور بودن در شورای ائتلاف ندارد

آقای مصباحی‌مقدم این طور گفتند که به دلیل اینکه کاندیدا شده‌اند، حضورشان به عنوان داور تعارض منافع ایجاد می‌کند.

افرادی که کاندیدای انتخابات هم شدند در جلسات حضور دارند. اگر قرار بر ایجاد تعارض منافع باشد که آنها هم تعارض منافع دارند.

این نظر آقای مصباحی مقدم است.

خودشان می‌دانند. اما کاندیداهای دیگری هم مثل آقای موسی‌پور در جلسات حضور داشتند که تعارض منافعی هم ایجاد نکرده است. صحبت کاندیدا بودن مطرح نیست، بلکه صحبت از آن است که روش به چه صورت باشد و چه فرآیندی طی شود؟

پس شما معتقد هستید در حال حاضر خود جامعه روحانیت است که باید نقش خود را ایفا کند؟

بله آن‌ها موظف بوده‌اند تا گزارشی از آنچه را که انجام داده‌اند ارائه دهند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.