اسکای نیوز گزارش داد، پارلمان ترکیه پنجشنبه با اعزام نیروهایی به لیبی برای حمایت از نیروهای دولت توافق ملی لیبی موافقت کرد. دولت ترکیه و دولت توافق ملی لیبی اخیرا دو توافق‌نامه امنیتی و نظامی امضا کردند که براساس آن ترکیه می‌تواند از دولت لیبی حمایت نظامی به عمل آورد. امضای این توافق‌نامه‌ها با مخالفت کشورهایی مثل یونان و مصر مواجه شد.

در همین راستا وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید طرف‌های فعال خارجی در لیبی از تشدید نزاع و وخیم‌تر کردن اوضاع در لیبی خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: تمامی کشورها باید از دامن زدن به تنش و نزاع داخلی در لیبی خودداری کرده و از روند سیاسی در این کشور حمایت کنند.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام پارلمان ترکیه نقض قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لیبی است.

در این راستا صبری بوقادم، وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرد این کشور طی روزهای آینده طرح‌هایی را برای حل مسالمت‌آمیز بحران لیبی ارائه می‌کند.

وی تأکید کرد که الجزایر وجود هیچ گونه نیروی خارجی در لیبی را نمی‌پذیرد.

همچنین مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی مخالفت خود را با اعزام نیروهای ترکیه به لیبی اعلام کرد.

وی تأکید کرد: این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است.

یک منبع در دفتر دبیرکلی اتحادیه عرب نیز اعلام کرد: موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی دامن زدن به نزاع در این کشور است. ترکیه با این اقدام مصوبه شورای اتحادیه عرب را که ۳۱ دسامبر صادر شد و بر لزوم ممانعت از مداخله خارجی در لیبی تأکید دارد، نادیده گرفت.

این منبع افزود: این شورا بر حمایت از روند سیاسی از طریق اجرای کامل توافق‌نامه الصخیرات تأکید دارد.

همچنین یونان‌، قبرس و رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه ای مشترک گفتند، تصویب قانون اخیر در ترکیه در اجازه به اعزام نظامیان این کشور به لیبی منجر به تشدید خطرناک جنگ داخلی در این کشور حوزه شمال آفریقا و باعث تهدید شدید ثبات درمنطقه می‌شود.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای عنوان کردند: این تصمیم ترکیه یک نقض فاحش قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل در اعمال تحریم تسلیحاتی علیه لیبی بوده و باعث تضعیف تلاشهای جامعه بین المللی به منظور یافتن یک راه حل صلح آمیز و سیاسی برای جنگ لیبی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.