تاثیر «صف آرایی زیر پرچم» مفهومی در علوم سیاسی است  که به افزایش کوتاه مدت و مقطعی حمایت از رئیس  جمهور آمریکا در دوران بحران های بین المللی و جنگ می پردازد.

تارنمای انگلیسی میدل ایست آی در گزارش خود به چرایی علاقه روسای جمهوری آمریکا برای برانگیختن جنگ اشاره کرده و نوشت: شاید خیلی زود باشد که درباره تاثیر ترور قاسم سلیمانی  بر انتخاب دوباره ترامپ سخن گفت اما درگیری های نظامی اغلب با ایجاد تاثیر «صف آرایی زیر پرچم» به روسای جمهور آمریکا کمک کرده است.

آنچه که در اینترنت نوشته می شود هیچ گاه پاک نمی شود و در رابطه با دونالد ترامپ که بدنام به استفاده از توئیتر است، توئیت های زیادی از رئیس جمهور آمریکا وجود دارد.

به محض انتشار گزارش شهادت قاسم سلیمانی، مفسران، توئیت های سال ۲۰۱۱ ترامپ را به خاطر آوردند که او «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا را به برنامه ریزی برای آغاز  جنگ با ایران برای افزایش شانس انتخاب دوباره خود در انتخابات متهم کرده بود.

منتتقدان ترامپ با استفاده از توئیت های قدیمی او حدس می زنند که ترامپ دستور ترور سلیمانی را صادر کرد تا کمپین های انتخاباتی خود را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان (نوامبر) تقویت کند.

 

این گزارش افزود: «ترامپ در مه ۲۰۱۸ میلادی از یک توافق هسته ای چندجانبه با ایران خارج شد و اعمال تحریم های اقتصادی ایران را آغاز کرد که به تشدید دشمنی بین واشنگتن و تهران منجر شد.

حمله هفته گذشته به کرکوک که نیروهای تحت حمایت ایران در عراق به انجام آن متهم شدند وبه کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی منجرشد مجموعه رویدادهایی را رقم زد که با ترور ژنرال بانفوذ ایرانی در بغداد به اوج خود رسید.»

منتقدان ترامپ همچون خود او که ۷ سال پیش اوباما را متهم کرده بود،  بسرعت رئیس جمهور آمریکا را متهم کردند که به دنبال تحریک درگیری با هدف دستیابی به اهداف سیاسی است.

«ایثان پورتر» (Ethan Porter) استادیار امور عمومی و رسانه ای در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: شواهدی وجود دارد که نوعی از تاثیر «صف آرایی زیر پرچم» را نشان می دهد که به موجب آن مردم آمریکا که با جنگ مخالف هستند از رئیس جمهورشان برای هدایت کشور به سوی جنگ حمایت می کنند.

در حقیقت، اولین توئیت ترامپ بعد از ترور قاسم سلیمانی تصویری از پرچم آمریکا با وضوح پایین بود.

پورتر گفت: با این حال اوضاع پیچیده است. اگر درگیری به یک اقدام فاجعه آمیز تبدیل شود، منافع سیاسی این درگیری محدود خواهد بود.

گذشته از این، تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز ۱۰ ماه مانده است. اگر پیامد ناشی از ترور ماه ها قبل از نوامبر پایان یابد آن گاه ممکن است نتواند توجه رای دهندگان آمریکایی را جلب کند و از این رو، فقط تاثیری بسیار جزیی در انتخابات خواهد داشت.

جنگ ها و انتخابات در آمریکا

در دوران «جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا در جنگ اول خلیج فارس، بوش پدر حمایت ۳۵ کشور جهان را در تابستان سال ۱۹۹۰ میلادی برای مقابله با تهاجم نظامی «صدام حسین»  علیه کویت جلب کرد. اما ائتلاف به سرعت توانست ارتش عراق را از این کشور خارج کند. اما این اتفاق به سرعت رخ داد و تا فرا رسیدن فصل انتخابات درسال ۱۹۹۲، بیل کلینتون توانست توجه افکار عمومی را به اقتصاد تحت فشار آمریکا جلب کند و افکار عمومی دیگر توجهی به آنچه که بوش در این جنگ انجام داد، نداشت.

کلینتون در انتخابات آن سال پیروز شد و بوش را به رئیس جمهوری یک دوره ای در آمریکا تبدیل کرد.

پورتر به میدل ایست آی گفت: اگر واقعا ترامپ این حمله را برای اهداف سیاسی انجام داد، هنوز بسیار زود است که بگویم او بتواند به چنین هدفی دست یابد.

این رسانه افزود: پیامدهای ترور سلیمانی در سیاست های داخلی آمریکا هنوز معلوم نیست و حتی مشخص نیست که آیا ترامپ مجوز این حمله را صادر کرده تا به اهداف سیاسی دست یابد یا نه.

به گفته پورتر، رئیسان جمهور آمریکا به طور معمول به این موضوع توجه دارند که چگونه تصمیمات بزرگ می تواند بر شانس انتخاب دوباره آنها تاثیر بگذارد.

وی افزود: در دولت ها و در میان احزاب مختلف، رئیسان جمهور آمریکا به طور معمول آخرین سال اولین دوره ریاست جمهوری خود را به تلاش هایی برای تقویت شانس انتخاب دوباره خود و دستیابی به موفقیتی بزرگ اختصاص می دهند. کسب مشروعیت مساله مهمی است و رئیسان جمهوری آمریکا عمدتا در در دور دوم انتخابات پیروز می شوند. آنها به دنبال کسب مشروعیت هستند زیرا اختیارات نظامی را در اختیار دارند.

بوش پدر بعد از جنگ در انتخابات شکست خورد اما پسر او در انتخابات سال ۲۰۰۴ در حالی که با دو درگیری در عراق و افغانستان دست و پنجه نرم می کرد، پیروز شد. با این حال شکاف در حمایت از حزب جمهوری خواه حتی بعد از انتخاب دوباره او به طور کامل و در چهار سال آتی مشهود بود.

انتخابات سال ۲۰۰۸ یک همه پرسی درباره  جنگ عراق بود. اوباما که به دنبال خارج کردن کامل نیروهای آمریکایی از عراق بود «جان مک کین» سناتور آمریکایی را شکست داد زیرا مک کین گفته بود که سربازان آمریکایی را حتی تا ۱۰۰ سال در عراق نگه می  دارد.

ترامپ با وجود رویکرد ناهنجار  خود در امور داخلی و بین المللی، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را با وعده پایان دادن به جنگ های آمریکا در منطقه پیروز شد.

بنابراین آیا تغییر از یک نامزد انتخاباتی که تصور می شد به دنبال صلح است به عنوان رئیس جمهوری جنگ طلب به نفع ترامپ در چهار سال آینده است؟

نظرسنجی ها نشان می دهد: آمریکایی های نگران از جنگ های این  کشور در عراق و افغانستان، نمی خواهند دولت شان گرفتار درگیر نظامی دیگری  در منطقه شود. به ویژه جنگ با ایران در آمریکا مورد حمایت نیست.

نظرسنجی موسسه گالوپ که مرداد (آگوست) گذشته انجام شد نشان داد که ۷۸ درصد آمریکایی از گزینه های غیرنظامی در مقابل برنامه هسته ای تهران حمایت می کنند. ۶۵ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آنها نگران آن هستند که آمریکا ممکن است «بسیار سریع» در مقابل ایران به استفاده از اقدام نظامی متوسل شود.

میدل ایست آی در پایان آورده است: افکار عمومی آمریکا اغلب بعد از اتفاقات مهم دستخوش تغییر می شود و ترور سلیمانی موضوع اصلی را در اخبار رسانه های این کشور تشکیل می دهد.

پورتر در این زمینه گفت: توجه مردم آمریکا اکنون به این اتفاق است و ممکن است نوسانات بزرگی در گرایش آنها به سمت درگیری نظامی و در قبال ایران ایجاد شود و این بستگی دارد به اتفاق هایی که در چند روز و هفته آینده رخ خواهد داد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.