«بَری مک‌کافری» ژنرال بازنشسته و چهار ستاره ارتش آمریکا امروز (شنبه) درباره توانمندی ایران برای گرفتن انتقام ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به واشنگتن هشدار داد.

مک‌کافری در مصاحبه با شبکه «اِم‌اِس‌اِن‌بی‌سی.» توضیح داد: «این [حمله] یک نقطه عطف بزرگ بود... اینکه [دونالد] ترامپ تصویری از پرچم آمریکا را توئیت کند و شخصاً مسئول آن را برعهده بگیرد، وضعیت را به شیوه بسیار خطرناکی پرتنش می‌کند».

وی با اشاره به اینکه مسئولان دولت آمریکا درباره برعهده گرفتن مسئولیت ترور سردار سلیمانی درست فکر نکردند، گفت: «از طرفی، هیچ دولتی در عراق وجود ندارد... پس ما نمی‌دانیم که ۱۶۵ هزار نیروی مسلح عراقی چه کاری بعد از [حمله آمریکا به بغداد] انجام خواهند داد».

این ژنرال بازنشسته آمریکایی ادامه داد: «اینکه ما را از عراق بیرون می‌کنند... سفارتخانه [آمریکا در بغداد] کاملا آسیب‌پذیر است. ایرانی‌ها برتری تاکتیکی در عرصه میدانی دارند».

مک‌کافری سپس نیروهای پشتیبانی اعزامی به سفارتخانه آمریکا را کافی ندانسته و اظهار داشت: «یک گردان هشتادودوم [هوایی] به هیچ وجه برای دفاع از موضع ما در عراق کافی نیست».

وی درباره ظرفیت‌هایی که آمریکا برای مقابله با ایران دارد، گفت: «برتری ما، قدرت استراتژیک هوایی و دریایی است؛ اما این بدان معناست که مستقیماً به ایران حمله کنیم. پس به نظرم ایرانی‌ها به شکلی واکنش خواهند داد که موفق باشد».

این ژنرال آمریکایی با هشدار درباره خطر شروع شدن جنگ جدید در خلیج فارس، احتمال داد که منافع آمریکا در منطقه یا سران ارشد این کشور هدف انتقام ایران قرار بگیرند.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند. (جزئیات بیشتر)

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.